سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنفلوانزای مرغی - من و مزرعه یه عُمره...
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • نسخه ۲۲

     سلام دوستان عزیز

    باید خدمتتون اعلام کنم که وبلاگ بدلیل پاره ای از مشکلات شخصی تا 1 یا دو ماه دیگه دارای آپ دیت های دیر به دیر و نامنظم خواهد بود. با وجود اینکه مطالب بسیار خوبی رو برای ترجمه آماده کردم ولی به علت ذیل نمیتونم اونا رو به نمایش بذارم. 

    آنفلوانزای مرغی

     

    هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها در خصوص شیوع ویروس آنفلوآنزای مرغی در بسیاری از کشورهای جهان و هم‌چنین پاسخگو نبودن داروی گران «تامیفلو» در مقابل این ویروس، یک شرکت سازنده دستگاه‌های الکترونیکی در کره جنوبی به دنبال فروش گسترده دستگاه تهویه هوایی است که ادعا می‌شود با برخورداری از فیلتری ویژه ساخته شده از سیر، زنجبیل، فلفل و ادویه‌های مخصوص شرق آسیا می‌تواند در جلوگیری از شیوع ویروس مهلک آنفلوآنزای مرغی کارساز باشد.

    به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سخنگوی شرکت کره‌یی«ال.جی» در این خصوص گفت: این فیلتر ویژه با هدف جلوگیری از مبتلا شدن افراد به ویروس آنفلوآنزای مرغی طراحی و ساخته شده است.

    وی افزود: برای طراحی این فیلتر از نتایج چهار مطالعه علمی جداگانه استفاده شده و آزمایش‌ها و بررسی‌های اولیه نشان می‌دهند که این فیلتر در برابر ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان (H5N1) موثر است.

    به گفته دانشمندان این فیلتر ویژه آغشته به نوعی ترکیب ادویه‌یی محلی به نام «کیمیچی» است که در فرهنگ محلی کره‌جنوبی به عنوان غذایی معجزه‌آسا با خواص غذایی حیرت‌آ‌ور شناخته شده است.

    نکته جالب آن است که در زمان شیوع بیماری کشنده سارس در جنوب شرق آسیا بسیاری از مردم کره‌ معتقد بودند که خوردن غذای کیمیچی مانع از ابتلای آنها به این بیماری کشنده شده بود.

    نکات جالب 

    آیا مسافرت به مناطق دارای آنفلوانزای مرغی خطر آفرین است؟ .......................................................

    از آنجایی که انتقال موثر این ویروس به انسان در هیچ کجا مشاهده نشده است سفر به مناطقی که شیوع پراکنده یا مداوم این بیماری گزارش شده است مسافران را در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار نمی‌دهد مشروط بر آنکه فرد به بازارهای عرضه طیور زنده، مرغداری‌ها یا دیگر محیطهایی که امکان تماس با پرندگان آلوده وجود دارد نرود.

    به خاطر داشته باشیم "مانع بین گونه ها" جای خوشوقتی است
    .......................................................

    درحال حاضر ویروس اچ‪ ۵‬ان‪ ۱‬عمدتا بیماری پرندگان محسوب می‌شود، چرا که وجود مانع بین گونه‌ها مساله مهمی است، و باعث می‌شود که ویروسها به راحتی از پرندگان به انسانها منتقل نمی‌شوند.

    به گونه‌ای که امروزه با وجود ابتلا دهها میلیون قطعه پرنده در ابعاد جغرافیایی وسیع به مدت بیش از دو سال، کمتر از ‪ ۲۰۰‬مورد ابتلا انسانی در آزمایشگاههای سراسر جهان تایید شده است.

    بنابه دلایل ناشناخته‌ای بیشتر موارد در خانواده‌های روستایی و پیرامون شهرها رخ داده است که دسته‌های کوچک طیور نگهداری می‌شوند.

    بازهم بنابه دلایل ناشناخته‌ای موارد بسیار معدودی در گروههای پرخطر مانند کارگران مرغداری‌های تجاری، کارگران بازار عرضه پرندگان زنده، مسوولان جمع‌آوری و انهدام پرندگان، دامپزشکان، و کارکناب بهداشتی که بدون تجهیزات حفاظتی کافی وظیفه مراقبت از بیماران را به عهده دارند مشاهده شده است.

    نبود این امکانات علت میزان بالای ابتلا به این بیماری در جوانان و کودکانی است که پیشتر سالم بوده‌اند.

    برای تعریف بهتر شرایط تماس، رفتارها، یا عوامل ژنتیکی یا ایمنی شناسی که شانس ابتلا انسانی را بالا می‌برد باید تحقیقاتی در این زمینه انجام شود.

    از تمام ویروسهای آنفلوانزا که در پرندگان یافت می‌شود ویروس اچ‪۵‬ان‪ ۱‬به دو دلیل بیشترین نگرانی را برای سلامت انسان بوجود آورده است: ویروس اچ‪۵‬ ان‪ ۱‬بیشترین شمار مبتلایان و تلفات را در بین انسانها داشته است.

    این ویروس برخلاف دیگر انواع ویروس آنفلوانزای مرغی، از مرز بین گونه‌ها گذر کرده و دستکم در سه موقعیت در سالهای اخیر انسان را مبتلا کرده است:
    در سال ‪ ۱۹۹۷‬در هنگ کنگ( ‪ ۱۸‬مورد ابتلا و ‪ ۶‬مورد مرگ)، در هنگ کنگ در سال ‪ ۲۰۰۳(‬دو مورد ابتلا و یک مورد مرگ) ، و در شیوع اخیر که از دسامبر ‪۲۰۰۳‬ شروع شده و اولین بار ژانویه ‪ ۲۰۰۴‬شناسایی شد.

    دومین دلیل نگران‌کننده برای سلامت انسان که نگرانی بسیار بیشتری را ایجاد کرده ، آن است که ویروس اچ‪ ۵‬ان‪ ۱‬درصورت فراهم بودن شرایط کافی ویژگیهای لازم برای آغاز یک آنفلوانزای جهانگیر را بدست آورده است.

    این ویروس درحال حاضر تمامی شرایط لازم برای شروع یک بیماری جهانگیر را دارد که عبارت از" توانایی گسترش موثر و پایدار در بین انسانها است".

    درحالی که ویروس اچ‪ ۵‬ان‪ ۱‬در حال حاضر بیشترین نگرانی‌ها را ایجاد کرده است نمی‌توان احتمال جهانگیر شدن سایر ویروسهای آنفلوانزای مرغی که انسان را نیز مبتلا می‌کنند رد کرد.

    در اولین شیوع مستند اچ‪ ۵‬ان‪ ۱‬در بین انسانها که در سال ‪ ۱۹۹۷‬در هنگ کنگ رخ داد و ‪ ۱۸‬تن به این ویروس مبتلا شدند هم زمان شیوع آنفلوانزای مرغی شدید ناشی از یک ویروس مشابه دیگر در مزارع پرورش مرغ و بازار عرضه طیور زنده نیز مشاهده شد.

    مطالعات گسترده بر روی نمونه‌های انسانی ثابت کرد تماس مستقیم با پرندگان بیمار علت ابتلا انسانها بوده است.

    مطالعاتی که بر روی اعضای خانواده و تماس‌های اجتماعی بیماران ، کارکنان بهداشتی که مراقبت از این بیماران را به عهده دارند و کسانی که اقدام به جمع آوری و نابودی این پرندگان می‌کنند شواهد بسیار محدودی از انتقال این بیماری از شخص به شخص دیگر را نشان داده است.

    به دنبال نابودی پرندگان ابتلا انسانها نیز متوقف شد. در هنگ کنگ سه روز پس از نابودی کل جمعیت ‪ ۱/۵‬میلیونی پرندگان این پدیده مشاهده شد.

    برخی از کارشناسان براین باورند که اقدام موثر از بروز یک همه‌گیری جلوگیری کرد.

    چگونه انسان به بیماری مبتلا می‌شود؟
    ..................................

    تمامی شواهد موجود نشان می‌دهد تماس مستقیم با پرندگان بیمار یا تلف شده علت اصلی ابتلا انسان به ویروس اچ‪ ۵‬ان‪ ۱‬است. رفتارهای پرخطر: ذبح، پر کندن، کشتار و آماده کردن گوشت پرندگان آلوده برای مصرف مشخص شده است.

    در موارد معدودی تماس با فضولات پرندگان یک منبع آلودگی محسوب می‌شود این امر زمانی اتفاق می‌افتد که کودکان در محل‌هایی که پرندگان آزادانه در آنجا رها شده‌اند به بازی می‌پردازند.

    شناکردن در آبهایی که لاشه پرندگان آلوده در آنها انداخته شده یا آلوده به فضولات پرندگان مبتلا است دیگر منبع آلودگی انسان محسوب می‌شود. در برخی موارد محققان نتوانسته‌اند یک منبع تماس قابل قبول را شناسایی کنند و برخی عوامل محیطی ناشناخته در موارد معدودی منجر به‌ابتلا انسانها به آنفلوانزای مرغی شده است.

    هم چنین نقش احتمالی پرندگانی مانند طوطی یا استفاده از فضولات پرندگان آلوده به عنوان کود نیز در این زمینه مطرح شده است.

    به طور کل بررسی تمامی موارد تایید شده اخیر در چین، اندونزی، و ترکیه، تماس مستقیم با پرندگان آلوده را اصلی‌ترین منبع تماس با این ویروس نشان می‌دهد.

    به هنگام ارزیابی موارد احتمالی ، هنگامی که بیماری شبه آنفلوانزا به ویژه همراه با تب و علایم دستگاه تنفسی تحتانی مشاهده می‌شود و سابقه تماس نزدیک با پرندگان در منطقه‌ای که شیوع ویروس اچ‪ ۵‬ان‪ ۱‬در آنجا تایید شده است، پزشک باید به آنفلوانزای مرغی مشکوک شود.

    قرار گرفتن در محیطی که آلوده به فضولات پرندگان آلوده است دومین منبع آلودگی انسان محسوب می‌شود، هر چند کمتر رایج است. تاکنون تمام موارد ابتلا انسانها در اثر تماس با پرندگان اهلی بیمار یا تلف شده رخ نداده است.

    تحقیقات انتشار یافته در سال ‪ ۲۰۰۵‬نشان می‌دهد اردکهای اهلی می‌توانند بدون آنکه علایم بیماری را نشان دهند میزان زیادی از این ویروس خطرناک را از خود دفع کنند. سابقه مصرف خوراکی پرندگان در کشورهایی که گرفتار این بیماری شده‌اند یک عامل خطرآفرین محسوب نمی‌شود مشروط بر آنکه گوشت پرنده کاملا پخته شده باشد و فرد در آماده‌سازی گوشت دخالت نداشته باشد.

    نکات جالب از تحقیق و ترجمه خانم مریم موسوی



    مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin رآ، مین RaaMeen ::: یکشنبه 86/6/4::: ساعت 8:23 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<