سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانستنیهای جالب در مورد عطر - من و مزرعه یه عُمره...
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • نسخه ۳۵

     دانستنیهای جالب در مورد عطر  

    ۱: ماهیت کلمه عطر

     کلمه عطر (Perfume)  از واژه لاتین  Per Fumus به معنای مه یا بویی که همه جا را فرا گرفته میباشد.  جالب است بدانید که اولین عطر در ۴۰۰۰ سال پیش توسط مردم بین النهرین بوجود آمد.در واقع این عطر ابتدایی ماده ای بود که در اثر سوزاندن بوی خوشی در فضا پراکنده می کرد.بعدها فرانسویها نام عطر را بر آن ماده ای نهادند که در اثر سوزاندن بوی مطبوعی آزاد میکرد.

    ۲:تاریخچه 

     در مصر باستان ملکه هات شپسوت گروهی را مامور کرده بود تا عطر برایش فراهم کنند.در مزار وی نیز در حال حاضر یک باغ گیاه شناسی موجود است که دارای تعداد قابل توجهی از درختانی است که فراورده های عطری از آنها تهیه میشود.در کتاب مقدس انجیل نیز اشاره هایی به بوی خوش و عطر نیز موجود می باشد.مثلا در جایی از آن اشاره به هدایایی شده است که بزرگان زمان طفولیت حضرت عیسی به ایشان هدیه کردند که از جمله آنها به ریشه درخت کندور که به عنوان عطر به کار می رفت اشاره شده
     است.در اسلام نیز اشارات متعددی به عطر و پاکیزگی دارد و ارزش آنها در این دین آسمانی به کرات توصیه میشود.

    چوب درخت صندل سفید نیز دارای بوی متبوعی می باشد که در بین هندوها و بوداییان ارزش خاصی داشته است.در کشور هند نیز از قدیم الآیام به عطر بسیار توجه می شد و این کشور از لحاظ عطر دارای پیشینه ای غنی می باشد به طوریکه از همان زمانهای قدیم گیاهان معطر هند در  دنیا ارزش ویژه ای داشت تا آنجا که تاجران مصری از مشتریان پر و پا قرص زنجفیل. چوب صندل و ... از هند بودند.

    ۳:عطر در رم بستان

     یکی از امپراطوران روم باستان خزینه ای داشت که در آن انواع روغن های خوشبو و عطرهای گوناگون وجود داشت و روزی سه بار در این خزانه حمام می کرد.همچنین سگ ها و سایر حیونات اهلی در دربار مانند اسب نیز توسط عطر تیمار داده میشدند.علاوه بر این تمامی درباریان و از جمله کارگران دربار موظف به استفاده از انواع عطرها بودند.

    ۴:رایحه های متفاوت 

    عطرها و کلا خوش بو کنندهای امروزی همگی به نوعی از گلها میوها و سایر قسمتهای درختان و گیاهان تهیه میشوند و جالب این است که اینها همگی همان هایی بودند که توسط مردم باستان نیز استفاده می شدند.

     

     

     

    ۵:رایج ترین گیاهان در عطر سازی  

    عطرهای امروزی همانطور که قبلا گفته شد از قسمت های مختلف گیاهان تشکیل شده اند.این قسمتها شامل برگ تنه ریشه ساقه میوه دانه و غیره میباشند.از گیاهانی که در عطر سازی کاربرد بیشتری دارند میتوان به ترنج. هل. صدر. یاسمن. زنبق زرد و ... نام برد.گیاهانی که بیشترین اهمیت را در عطر سازی دارند با توجه به قسمتی که مورد استفاده قرار میگیرد شامل روغن طبیعی رز.عصاره یاسمن و گلهای پرتقال اشاره کرد.معمولا عطرهای امروزی هر کدام شامل درصدی از گیاهان نام برده در مواد متشکله  خود میباشند.

    ۶:مهمترین لحظات حس کردن عطر

    عطرهای امروزی دارای تفاوتهای زیادی با یکدیگر میباشند.از جمله این تفاوتها معیار اثر اولیه عطر می باشد.این اثر که در واقع همان حسی می باشد که در اولین برخورد با آن عطرصورت میگیرد و معمولا پس از ۱۰ دقیقه پایان میپذیرد. توانمندی این اثر می تواند باعث جذب بیشتر مشتری شود.

    اثر بعدی اثر رایحه می باشد که همان حسی است که شما پس از بو کردن پوست آغشته به عطر احساس می کنید.به این مرحله. مرحله  میانی نیز گفته میشود.

    مرحله نهایی حسی می باشد که پس از خشک شدن و یا احیانا جذب شدن عطر به پوست بدن احساس میشود.

    ۷:بهترین محل برای عطر زدن

    همواره قسمت هایی از بدن که دارای نبض میباشند برای عطر زدن مناسب هستند.برای مثال زیربغل قسمت روی استخوان آرنج پشت زانوها. گردن مچ دست و غیره.

    ۸:تولید انبوه و کارخانه ای

    با پیشرفت شیمی آلی در قرن نوزدهم و تولید مواد آلی آروماتیک عطر سازی کم کم وجهه صنعتی به خود گرفت و از همان ابتدا فرانسه گوی رقابت در این صنعت را از رقیبان ربود.و این یکه تازی تا عصر حاضر نیزادامه دارد.هر چند که تولید انبوه عطر تا اوایل قرن بیستم رواج نداشت.  

     

     

    ۹:Top 5

     ChannelNo.5که در سال ۱۹۲۱ آغاز به کار کرد و همچنان به عنوان پیشرو پرفروش ترین عطرهای  شیمیایی به حساب می آید.این کارخانه در فرانسه و توسط ارنست بیوکس ساخته شد.علت  نامگذاری  no.5 به این علت است که این کارخانه پنجمین کارخانه تولید کننده عطر در فرانسه بود.     

    ۱۰:عطرها و سوپر استرها 

    امروزه بر روی بسته تمامی شرکت های معتبر تولید مواد خوشبو کننده امضاء و تصویر یک سوپر استار نیز به چشم میخورد.مانند عطر اینستینکت با تصویر دیوید بکهام و انتنیو بندراس و عطر مدیترانو و غیره که همگی جز پرفروشترین عطرهای دنیا هستند.هر چند که عطر تایگر آی با تصویر و امضای شاهرخ خان در خود هند نیز جزء کم فروش ترین عطرهاست.   

     

    + نوشته شده در  شنبه بیست و سوم اردیبهشت 1385ساعت 4:21 بعد از ظهر  توسط رامین عمرانی


    مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin رآ، مین RaaMeen ::: یکشنبه 86/6/4::: ساعت 10:37 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<