سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هپاتیت - من و مزرعه یه عُمره...
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • نسخه ۳۶ 

    با سلام.

    با توجه به نزدیکی زمان آغاز دوره های مختلف تحصیلی در هند و همچنین ورود چشمگیر انشجویان ایرانی به هند و از طرفی نادیده گرفتن واکسیناسیون هپاتیت از جانب بعضی دانشجویان بر آن شدم که نکات مهمی در مورد انواع هپاتیت و روشهای درمانی و پیشگیری آنها را برای دوستان عزیز بنویسم.   

     

    هپاتیت   

    هپاتیت که گاها زردی نیز به آن گفته میشود به طور معمول توسط گروهی از ویروس ها بوجود می آید که این ویروس ها باعث التهاب جگر  و در نهایت بروز هپاتیت میشوند.ویروس های بسیاری در ابتلا  به هپاتیت دخالت دارند که اکثرا بیماران را به یکی از سه گونه اصلی هپاتیت یعنی هپاتیت A or B or C مبتلا می کنند.

    هپاتیت A

    هپاتیتA نوعی از هپاتیت است که از طریق غذا و آب آلوده انتشار  پیدا می کند و شایع ترین نوع هپاتیت در کودکان نیز می باشد.هپاتیت Aهمچنین از طریق تماس جنسی انتشار پیدا می کند.تماس های شخصی و روزانه در مدرسه و محل کار با شخص بیمار هیچگونه تاثیری در انتشار این بیماری ندارد.   ویروس در مدفوع شخص بیمار یافت میشود و اگر بیمار در شستن دستها و لباس زیر بی توجهی کند انتشار بیماری تسریع پیدا میکند.ویروس هپاتیت A یا همانHAVمیتواند در خارج از بدن بیمار تا یک ماه خواص بیماریزایی خود را حفظ کند( بسته به شرایط محیطی).نشانه های مهم این بیماری دردهای شکمی.تب .ادرار تیره رنگ.رنگ پریدگی و یا زرد شدن پوست بدن و چشم. حالت تهوع شدید و کم اشتهایی می باشد. این علایم به مدت چند هفته تا حداکثر ۶ ماه در بیمار وجود خواهد داشت.در مواردی نیز اطفال در عین ابتلا به بیماری هیچکدام از علام فوق را بروز نمیدهند.

    دوره کمون این بیماری ۲۸ روز می باشد و این بیماری معمولا در تابستان و به صورت اپیدمیک انتشار پیدا می کند.بعد از بهبودی از بیماری آنتی بادی هایی که در بدن تمرکز پیدا کرده اند شخص را از ابتلای مجدد به این بیماری مصون نگاه میدارند.

     

    Hepatitis

                                                 زردی صلبیه چشم در هپاتیت A

    نمونه خون و عملکرد جگر جزء آزمایشات تشخیص طبی هپاتیت A میباشند.واکسن هپاتیت A می تواند اطفال را در برابر این بیماری واکسینه نماید.این وکسن برای تمامی اطفال بالای سن ۱۲ ماه توصیه میشود.این واکسن در دو مرحله به اضافه یک مرحله یاد آور به کودک تزریق میشود.معمولا ایمنی هپاتیتA بعد از ۱۵ تا ۱۷ سال در کودکان و بیشتر در بزرگسالان از بین می رود.هیچگونه درد و یا آثار خاصی در محل تزریق واکسن مشاهده نمیشود.ولی عده ای برای مدتی درد در ناحیه تزریق خواهند داشت.

     هپاتیتB

    ویروس این بیماری از تماس با خون و سایر مایعات بدن انتشار پیدا می کند.مادر نیز ویروس این بیماری را در حین فارغ شدن به نوزاد خود انتقال می دهد.هیچگونه مدرکی در دست نمیباشد که اثبات نماید این ویروس از تماسهای روزانه.بوسه. عطسه.سرفه.بفل کردن و استفاده مشترک از ابزار آرایشی منتقل نمیشود.هپاتیت B به مراتب خطر ناک تر از هپاتیت A می باشد و گاها  باعث از کار افتادگی جگر و عفونت تا پایان عمر میشود.این بیماری در یک درصد از بیماران کشنده گزارش شده است.هر چند که ۷۰ درصد از بیماران از ویروس رهایی پیدا می کنند ولی مابقی به هپاتیت مزمن دچار میشوند.برای این بیماری نیز  واکسن موجود است.کودکانی که از مادر مبتلا به هپاتیت به دنیا آمده اند باید هر چه سریع تر این واکسن را دریافت کنند.این واکسن در سه مرحله به شخص تزریق میشود.در کودکان تازه متولد شده
     این وکسن در مرحله اول بلافاصله بعد از تولد.در مرحله دوم یک ماه بد از نوبت اول و نوبت سوم نیز شش ماه بد از نوبت اول به شخص تزریق میشود.افرادی که این واکسن را در سنین کودکی دریافت نکرده اند حتماً باید با کارشناس بهداشت در این زمینه مشاوره داشته باشند.

     

    جوشهای هپاتیت B ناشی از مشکلات جگر

     

     هپاتیت C 

    این هپاتیت نیز از طریق خونو فراورده های خونی و سایر مایعات بدن انتقال پیدا می کند.ولی متاسفانه هیچگونه واکسن و یا درمانی برای این بیماری وجود ندارد.این بیماری نیز باعث از کار افتادگی کبد و جگر میشود و تنها کاری که میشود کرد پیشگیری است که با توجه به عدم دسترسی به واکسن باید پیشگیری بصورت چک کردن دقیق و اصولی فراوردهی خونی به هنگام انتقال خون باشد.از آنجا که اصلی ترین مسیر انتقال فراورده های خونی و بنابر این ویروس بیماری هپاتیت سی سرنگ می باشد بهترین شیوه برای پیشگیری آموزش درست به معتادان تزریقی و کودکانمان می باشد.آموزش تماس جنسی سالم به نوجوانان نیز امر بسیار مهمی در پیشگیری از بیماریهای مهلکی مانند ایدز و هپاتیت سی می باشد.

    No child should have to suffer from hepatitis C

    بعلت کوتاهی مادر در آزمایشات تشخیص طبی قبل از حاملگی

    این طفل مبتلا به هپاتیت C شده است.  

     

     پی نوشت ها

    ۱:همیشه بهداشت را در همه جا رعایت کنید. از زندگی کقیف و شلوغ  جلگیری کنید.

    ۲:ازسلامت آبی که در آن شنا می کنید اطمینان حاصل نمایید.ازآب تصفیه شده  بنوشید.

    ۳:بعد از دستشویی و قبل از غذا دستها باید کاملا با آب و صابون  شسته شود.

    ۴:ازتمیزکننده های آنتی باکتریال استفاده نمایید و همواره حمام و دستشویی و سینک ظرفشویی را با موداین مواد نطافت کنید.

    ۵:ویرس HAV می تواند در دمای ۸۵ درجه سانتی گراد از بین برود.کلر زدن آب از مطمئن ترین روشها برای از بین بردن این ویروس می باشد.

    ۶:دانشجویان هند توجه کنند که تا اطمینان کامل از پایان یافتن دوره واکسیناسیون  از رفتن به استخرهای سرباز جدا خودداری نمایند.

    ۷:در آزمیشگاهی که من کار میکنم از ساعت ۹تا ۱۷  ۲۰۰ مورد انواع نمونه های خونی به بخش بیوشیمی آورده میشود که حد آقل ۲۰ مورد از آنها موارد مشکوک به هپاتیت است. با توجه به اینکه در این آزمایشگاه  به طور متوسط ۳۴ نوع آزمایش انجام میشود با یک حساب سر انگشتی میتوان فهمید که ۱۰ درصد از کل بیمارانی که به بیمارستان می آیند مشکوک به  هپاتیت هستند.ولی خوشبختانه تا حالا هیچ موردی از هپاتیت تایید نشده و گاها بیماران فقط نشانه ای از هپاتیت را دارند.

    ۸:با آرزوی توفیق اگر سوالی در زمینه پیشگیری از هپاتیت و غیره در هند دارید و یا هرگونه نگرانی از این بیماری باریتان حاصل شده است در قسمت نظر دهید آنرا بیان نمایید تا در اسرعها وقت به سوالتان جواب دهم.  


     

    + نوشته شده در  پنجشنبه بیست و هشتم اردیبهشت 1385ساعت 9:47 بعد از ظهر  توسط رامین عمرانی 


    مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin رآ، مین RaaMeen ::: یکشنبه 86/6/4::: ساعت 10:41 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<