سفارش تبلیغ
صبا ویژن
میلیون ایرانی در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند - من و مزرعه یه عُمره...
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • نسخه ۳ وبلاگ
    صداقت امانت برادری
    تمام محتویات این بلاگ دارایcopy right میباشد.اقتباس فقط یا ذکر منبع مجاز است
    با سلام.
    Happy BIOTECHNOLOGY Day
    ۱۴ نوامبر روز جهانی بایوتکنولوژی را به تمام دوستان عزیز تبریک عرض میکنم.
     
    یک سری مطالب جالب و عام در مورد دیابت:
    دبیر انجمن علمی دیابت ایران هشدار داد:4 میلیون ایرانی در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند

      در حال حاضر بیش از 200 میلیون نفر مبتلا به دیابت در جهان وجود دارد که تخمین زده می‌شود تا سال 2025 میلادی این میزان به بیش از 300 میلیون نفر برسد. تعداد افراد مبتلا به دیابت در جهان، همه ساله در حال افزایش است در حالی که بسیاری از افراد مبتلا به دیابت هنوز از بیماری خود بی‌اطلاعند. این بیماری در بیشتر کشورهای در حال توسعه، چهارمین علت اصلی مرگ ومیر محسوب می‌شود.
    به گفته اغلب کارشناسان اضافه وزن و چاقی یکی از مهمترین عواملی است که فرد را برای ابتلاء به دیابت مستعد می‌کند طبق آمار، 85 درصد افراد مبتلا به دیابت به اضافه وزن دچارند و گفته می‌شود هر کیلو اضافه وزن 5 درصد خطر بروز دیابت را افزایش می دهد. در حالی که 5درصد کاهش وزن به میزان 40 تا 60 درصد می‌تواند جلوی بروز دیابت نوع 2 را بگیرد. به مناسبت 23 آبان روز جهانی دیابت خبرنگار ما با دکتر نیکوسخن، دبیر انجمن دیابت ایران، در مورد این بیماری و راههای پیشگیری و درمان آن گفتگو کرده است.
    دکترنیکوسخن بیماری دیابت را یک بیماری مزمن ناشی از اختلال در تولید و تاثیر انسولین در بدن عنوان می‌کند و می‌گوید: دیابت براساس تقسیم‌بندیهای جهانی به 4 نوع تقسیم می‌شود. دیابت نوع یک که این نوع از دیابت معمولا در سنین زیر 30 سالگی ایجاد می‌شود. در دیابت نوع یک لوزالمعده قدرت ترشح خود را به طور کامل از دست می‌دهد بنابراین علائم دیابت به صورت ناگهانی بروز می‌کند علائمی همچون پرادراری، پرنوشی، تکرر ادرار، خستگی مفرط، کاهش وزن و ... که چنانچه بیماری در دیابت نوع یک تشخیص داده نشود به دلیل سیر شدید بیماری، بیمار به حالت کمای قند خون بالا یا اسیدوز دیابتی می‌رود که این حالت می‌تواند به مرگ او منجر شود.

    دیابت نوع 2 یکی دیگر از انواع این بیماری است که در این حالت برخلاف دیابت نوع یک، لوزالمعده به طور کامل از کار نمی‌افتد و ترشح انسولین در آن وجود دارد اما این مقدار یاکافی نیست و یا کارایی لازم را در بدن ندارد. در این نوع دیابت به دلیل آن که قند خون به تدریج افزایش می‌یابد این امکان وجود دارد که دیابت تا سالها بدون علامت باشد. به همین دلیل است که متاسفانه 50 درصد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 از بیماری خود اطلاعی ندارند.
    وی با اشاره به عوامل خطرناک وموثر در بروز دیابت نوع 2 خاطرنشان می‌کند: «چاقی» به عنوان مهمترین عامل خطر در بروز دیابت نوع 2 و سایر انواع دیابت محسوب می‌شود به طوری که تقریبا 80 تا 85 درصد افراد مبتلا به دیابت چاق هستند. «سن» عامل خطرناک دیگری است که هرچه بالاتر می‌رود خطر ابتلا به این نوع دیابت نیز افزایش می‌یابد. «سابقه خانوادگی» و مسئله ژنتیک و وراثت نیز عامل مهمی در بروز این بیماری است و فردی که سابقه این بیماری را در خانواده خود داشته باشد بیش از سایرین مستعد ابتلا به این بیماری است.
    دبیر انجمن دیابت ایران کاهش فعالیت بدنی، استرس، مصرف دخانیات، فشارخون و چربی بالا را نیز از دیگرعوامل موثر در بروز دیابت عنوان می‌کند و می‌افزاید: کسانی که در طول بارداریهای خود دچار دیابت حاملگی شده‌اند یا نوزاد بالای 4 کیلو به دنیا آورده‌اند در معرض دیابت نوع 2 هستند.

    وی تاکید می‌کند: نوع 3 دیابت، دیابت حاملگی است که ممکن است در دوران بارداری برای زنان ایجاد شود و چنانچه این بیماری درست کنترل نشود باعث نقایص جنینی شده و مشکلات زیادی را برای مادر ایجاد می‌کند.
    به گفته وی دیابت نوع 4 نیز تحت عنوان دیابت بیماریهای دیگر شناخته شده است که دراین نوع از دیابت اصولا علت خاصی باعث بروز آن می‌شود اما این نوع دیابت چندان شایع نیست بلکه شایع‌ترین نوع دیابت در ایران دیابت نوع 2 است که تقریبا 80 تا 85 درصد موارد ابتلا به دیابت را دیابت نوع 2 تشکیل می‌دهد و 10 تا 15 درصد موارد نیز دیابت نوع یک است.

    شیوع جهانی دیابت
    دکتر نیکوسخن با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از 200 میلیون نفر از افراد کره زمین مبتلا به دیابت هستند که تقریبا تا سال 2025 یعنی 20 سال دیگر این میزان بالغ بر 333 میلیون نفر خواهد شد، تصریح کرد در ایران نیز حدود 3 میلیون نفر دیابتی وجود دارند که تخمین زده می‌شود 40 تا 50 درصد از آنان از بیماری خود مطلع نباشند. به علاوه در کشور ما حدود 4 میلیون نفر نیز افرادی هستند که اصطلاحا تست تحمل قند مختل دارند یعنی مرحله‌ای که قبل از پیدایش دیابت است و به آن دیابت پنهان می‌گویند و فرد در مرحله‌ای است که هنوز قند خون او از مرحله طبیعی خارج نشده است.
    وی می‌افزاید: حدود 4 میلیون نفر در کشور ما دیابت پنهان دارند و زمینه بروز بیماری در آنها وجود دارد که چنانچه عوامل خطر یعنی اضافه وزن، کم‌تحرکی، تغذیه ناسالم و استرس‌های خود را کاهش ندهند یقینا از مبتلایان به دیابت در آینده نزدیک خواهند بود.

    تشخیص دیابت
    دکتر نیکوسخن با بیان این که برای تشخیص دیابت سه مبنا وجود دارد می‌گوید: چنانچه شخصی قند ناشتای بالاتر یا مساوی 126 داشته باشد و علائم دیابت نیز در او مشاهده شود این فرد مبتلا به دیابت است. به علاوه اگر فرد آزمایش تست تحمل قند را انجام دهد و قند او بالای 200 باشد این فرد دیابتی محسوب می‌شود. طبق تعاریف، افرادی که دیابت ندارند قند ناشتای آنها باید زیر 100 باشد و افرادی که قند ناشتای آنان بین 100 تا 126 باشد، موارد مشکوک به دیابت محسوب می‌شوند و باید تست تحمل قند انجام دهند به طوری که 75 گرم گلوکز خالص به آنها خورانده می‌شود و دو ساعت بعد قند آنان را مجددا تست می‌کنند چنانچه به میزان قند خون بین 140 تا 200 برسد این افراد مستعد ابتلا به دیابت هستند.

    اهمیت کاهش عوارض دیابت
    دبیر انجمن دیابت ایران معتقد است بیماری دیابت عوارض بسیار متعددی برای فرد در پی خواهد داشت به طوری که طبق آمارهای بین‌المللی در هر دقیقه 2 نفر دیابتی پای خود را از دست می‌دهند. در کشور ما تقریبا 28 درصد موارد دیالیز مربوط به بیماران دیابتی است و به علاوه نارسایی‌های متعدد چشمی، بیماریهای قلبی عروقی نیز از عوارض دیگر بیماری دیابت محسوب می‌شوند. همچنین مهمترین علت مرگ و میر در دیابتی‌ها عوارض قلبی عروقی است. به دلیل اهمیت کاهش عوارض ناشی از دیابت، سازمان بهداشت جهانی شعار امسال خود را «پیشگیری از قطع عضو بیماران دیابتی» قرار داده است.
    امروزه ثابت شده است که تا حد زیادی می‌توان جلوی این عوارض را گرفت و تنها سد محکمی که می‌توان در جلوی عوارض دیابت ساخت کنترل قند خون در حد طبیعی است. مطالعات نشان می‌دهد که چنانچه قند در حد طبیعی نگه داشته شود می‌توان جلوی عوارض دیابت را گرفت در حالی که متاسفانه در کشور ما اکثریت افراد از کنترل نامطلوب برخوردارند و به همین دلیل عمدتا دچار عوارض دیابت می‌شوند.

    وی آموزش، کنترل روزانه قند خون، تغذیه سالم، فعالیت بدنی و مصرف دارو را از جمله اصول پنجگانه کنترل قند مطلوب در بیماران دیابتی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: همه افراد جامعه که سن آنان به بالای 35 سال می‌رسد باید سالانه تست قند خون انجام دهند اما چنانچه قند ناشتای آنها درحد نزدیک به خطرباشد این افراد باید تست تحمل قند را انجام دهند و از طرفی افرادی که عوامل خطر از جمله چاقی، سابقه خانوادگی، مصرف دخانیات و ... را دارا هستند باید از سنین پایین‌تر یعنی 20 تا 25 سالگی نسبت به انجام تست غربالگری هر 6 ماه یکبار اقدام کنند.
    وی می‌گوید: امروزه دیابت نوع 2 که درگذشته تنها به بزرگسالان اختصاص داشت در کودکان نیز دیده می‌شود بنابراین چنانچه والدین می‌بینند که کودکانشان درمعرض خطر ابتلا به دیابت هستند و عوارض خطر را در مورد آنان حس می‌کنند حتما باید با مراجعه به مراکز درمانی قند خون کودک را کنترل کنند.

    مراکز درمانی دیابت
    وی با بیان اینکه در حال حاضر کلینیک‌های درمانی تحت عنوان پودیولوژی به منظور کنترل پای دیابتی در کشور وجود ندارد می‌گوید: اغلب بیماران دیابتی دچار مشکلات پا هستند و طبیعتا باید مراکز بیشتری برای ارائه خدمات به این بیماران وجود داشته باشد به طوری که در تهران حداقل 6 تا 7 مرکز وکلینیک دیابت در اختیار داشته باشیم در حالی که چنین وضعیتی در کشور ما هنوز وجود ندارد و اکثر بیماران دیابتی در کشور ما که سالیان سال دیابت داشته‌اند حتی یک بار هم تحت معاینه پا قرار نگرفته‌اند.
    چاقی به عنوان مهمترین عامل خطر در بروز دیابت نوع 2 و سایر انواع دیابت محسوب می‌شود به طوری که تقریبا 80 تا 85 درصد افراد مبتلا به دیابت چاق هستند
    بیماری دیابت عوارض متعدد چشمی، کلیوی، قلبی عروقی و قطع عضو را در پی دارد به طوری که طبق آمارهای بین‌المللی در هر دقیقه 2 نفر دیابتی پای خود را از دست می‌دهند
    مطالعات نشان می‌دهند که چنانچه قند خون در حد طبیعی نگه داشته شود می‌توان جلوی عوارض ناشی از دیابت را گرفت اما متاسفانه در کشور ما اکثریت افراد از کنترل نامطلوب برخوردارند.
    منبع:روزنامه خراسان مورخ۲۳/۰۸/۱۳۸۵
    + نوشته شده در  دوشنبه بیست و سوم آبان 1384ساعت 5:53 بعد از ظهر  توسط رامین عمرانی


    مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin رآ، مین RaaMeen ::: یکشنبه 86/6/4::: ساعت 7:2 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<