سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانستنیهای جالب در مورد جوراب - من و مزرعه یه عُمره...
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • با سلام

    قبل از اینکه این نسخه رو مطالعه بفرمایید نظرتون رو به یک نکته مهم جلب میکنم و اونم اینه که متاسفانه ای میل های جعلی حاوی ویروس با نام من برای بعضی از دوستان و از جمله خودم  فرستاده شده است که ازتون خواهش میکنم فایلی که در این ای میل موجود است رو اصلا دانلود نفرمایید.

      دانستنیهای جالب در مورد جوراب

    ۱ :ماهیت کلمه جوراب در زبان انگلیسی

     کلمه sock به معنای جوراب از واژه لاتین soccus گرفته شده است که این کلمه خود نیز از واژه ای از زبان یونان باستان به نام sukkhos به معنای کفش نازک و نرم و گشادی که پاها را میپوشاند مشتق شده است.هر چند که sock در زبان انگلیسی قدیمی socc خوانده و نوشته می شد ولی بعدها به socke تغییر پیدا کرد و تا اینکه امروزه به sock تبدیل شده است.

    ۲ :جوراب چیست؟

    جوراب نوعی از پوشاک بافتنی است که پاها و گاها ساق پا را میپوشاند.جوراب به منظور محافظت از پا در برابر خراشیدگی و ساییدگی با کفش طراحی شده است.جوراب ها همچنین عرق پا را در هوای گرم جذب کرده و در هوای سرد نیز پاها را گرم نگاه میدارند.

    ۳ : تاریخچه جوراب

    جوراب های اولیه از پوست حیوانات تهیه می شدند و به دور قوزک پا پیچیده می شدند.در قرن هشتم قبل از میلاد مسیح  "هسوید" شاعر یونانی در جایی از اشعارش به جوراب هایی اشاره کرده است که از تاباندن مو های (پشم) حیوانات به هم تهیه می شد.رومیان باستان نیز از جورابی از جنس چرم استفاده می کردند که این جوراب چرمین به دور ساق پا پیچیده می شد.(بقایای)اولین جوراب بافتنی در مصر کشف شده است که گمان می رود مربوط به سالهایی بین قرون سوم و ششم بعد از میلاد باشد. در قرون وسطی جوراب های رنگی بافتنی بوجود آمد که توسط یک کش در قسمت فوقانی بالا کشیده می شد و به پا میچسبید.

     

    Basic Sock

    ۴ :بیشتر از تاریخچه جوراب بدانیم

    تا سال ۱۴۹۰ جوراب ها معمولا از سیلک پنبه و مخمل های رنگی تهیه می شد و هر پا یک جوراب متفاوت از پای دیگر داشت.بدین معنی که تا آن زمان جورابها جفت نبودند.بعد از آن در اوخر قرن ۱۵جورابها توسط ماشین های جوراب بافی تهیه میشدند و تا قرن ۱۷ میلادی این جوراب ها که معمولا از جنس پنبه بودند رواج داشتند.انقلاب صنعتی نیز باعث بوجود آمدن ماشین های مختلف بافندگی و مخصوص جوراب بافی شد.این زمان همچنین زمانی برای عرضه مدل های جدید شلوار شد.همزمان با وارد شدن شلورهای بلندتر به بازار و گرایش مردم به این مدل ها جوراب ها کوتاه تر شدند.درسال ۱۸۷۵ مدل مشهور تیوپ ساکس (Tube Socks) توسط توماس کلی و هاق رویان ( Tomas Kelly and Haagh Royan ) ابداع شد. 

    ۵ :چرا جوراب؟

    پای شما دارای ۲۵۰۰۰۰ غده تولید کننده عرق میباشد که به طور متوسط روزانه تا ۲۵۰ میلی لیتر عرق تولید می کنند. جورابها به جذب این عرق در هوای گرم کمک می کنند.همچنین در زمستان جورابها پا را در درون کفش گرم نگاه میدارند.

    ۶ :جوراب های مخصوص

    امروزه تولید جوراب نیز به یک صنعت بزرگ تبدیل شده است. برای مثال امروزه جوراب ها نیز تخصصی  شدند.بطوریکه برای خواب ورزش مدرسه بازی کردن کار کردن کارهای صنعتی و ... جورابهای متنوعی عرضه میشود.

     

     

     ۷  :تنوع

    امروزه ماشینهای ریسندگی مختلف جوراب هایی در مدلهای مختلف و در چندین مدل عرضه می کنند. از جوربهای زنانه که فقط تا مچ پا بلندی دارند تا جوربهای فوتبال که تا زیرزانو بلندی دارند.نوعی از جورابها نیز شصت پا را میپوشانند و بعضی دیگر نیز هر انگشت پا را به طور جداگانه میپوشانند.برای اولین بار جورابهای که شصت پا را میپوشانیدند در جپن و در سال ۱۹۷۰ به بازار آمد و پس از آن در بسیاری دیگر از کشورهای آسیایی و از جمله هند محبوب شدند.

    ۸  :دو تا همشکل

    چرا یک جفت کفش شبیه هم نیستند و برای هر پا یک کفش جداگانه داریم ولی در عوض یک جفت جوراب هیچ فرقی با هم ندارند؟ 

    نظر بدین      

    + نوشته شده در  دوشنبه بیست و دوم خرداد 1385ساعت 5:33 بعد از ظهر  توسط رامین عمرانی


    مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin رآ، مین RaaMeen ::: یکشنبه 86/6/4::: ساعت 10:46 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<