سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با سنگ کلیه بیشتر آشنا شویم - من و مزرعه یه عُمره...
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • نسخه ۴۵

    سلام.

    خیلی از دوستان عزیز نسبت به آپ قبلی من دلخور شده بودند که چرا تو اسم مطلبتو گذاشتی افتتاح ایروا و معرفی دانشگاه پونا و اونوقت فقط متن مربوط به ایروا رو نوشتی و اینکه آیا تو ما رو سر کار گذاشتی که اگه قصدت این باشه که وای به حالت و دیگه مگه دستم بهت نرسه و ۱۰۰۰ تا تهدید دیگه.در جواب خواستم به همه بگم که خونسرد باشین.من مطلب رو نوشتم و شما نتونستین ببینین.یعنی من میخواستم ببینم که شما از امکانات وبلاگ من استفاده میکنین یا اینکه...( just wait )

    از طرفی عده ای هم از رنگ صفحه خوششون نیومده بود و میگفتن که آخه مشکی هم شد رنگ برای قالب وبلاگ و از میونه بدشون با رنگ مشکی حرف میزدند و ...

    بعضی ها هم فرمودند که چرا اینجا همه چی برق میزنه؟که منم اصلاحش کردم که به جای هر یک ثانیه هر ده ثانیه یک بار همه چی برق بزنه.

    بالاخره این اظهارات دوستان عزیز باعث شد تا من هم بر اون بشم که اولا بهشون بگم مشکی رنگ عشقه (ایول ابومسلم.فقط ببینین این فصل چه میکنه)و اینجوری در مورد مشکی اظهار نظر نکنین و ثانیا اگه به سمت راست بالای صفحه نگاه کنین خیلی خوب میبینین که من قبلا فکر سلیقه های مختلف رو کردم و منوی انتخاب رنگ صفحه هم برای احترام به نظرات شماست و اگه شما یک بار رنگ پیش زمینه رو عوض میکردین مطالب مربوط به دانشگاه پونا رو هم میتونستین ببینین.در واقع من رنگ نوشتمو با رنگ صفحه یکی کردم که شما ها رو امتحان کنم که اکثرتونم رد شدین

    در هر صورت نسخه این هفته هم آماده است و پیش روتون

    با سنگ کلیه بیشتر آشنا شویم

    سنگهای مجاری ادراری یکی از دردناکترین و شایع ترین امراض اورولوژیکی میباشند.در بسیاری از بیماران سنگ تشکیل شده به مرور زمان دفع میشود و از بین میرود.اما  همواره احتمال دوباره به وجود آمدن سنگ وجود دارد.این احتمال زمانی افزایش پیدا می کند که شخص غذاهای سرشار از اگزالاتها پروئین و سدیم مصرف کند و یا به اندازه کافی از مایعات و آب استفاده نکند.پس بنابر این بهترین روش برای جلوگیری از بازگشت سنگ میتواند پیشگیری از آن با رعایت رژیم غذائی مناسب باشد.گاها برای این منظور از دارو نیز استفاده میشود.

                                         موقعیت سنگها در کلیه                                        

    در رابطه با رژیم غذائی مناسب به منظور پیشگیری از سنگ کلیه باید گفت که باید و نبایدهای بسیاری در بین عوام رواج دارد که من رو بر این کرد که به دنبال دلایل علمی و واقعی هر کدام از آنها باشم و در  رژیمهای غذائی خاصی که  برای این منظور توصیه میشود ولی کاربردی ندارد  را به شما معرفی کنم. در اینجا با نگاهی علمی میخواهیم به بررسی انواع رژیم های غذائی توصیه شده برای درمان و یا پیشگیری سنگ کلیه بپردازیم.

    ۱: گوجه فرنگی اسفناج و از این دست

    گوجه فرنگی از آن دسته از مواد غذائی است که عوام  همواره آنرا تحریک کننده رشد  سنگ کلیه به شمار می آورند و معتقد هستند مصرف آن به بزرگتر شدن سنگ کلیه کمک میکند!!!علاوه بر آن اسفناج و بعضی از سبزیها هم به همین صفت شهره هستند.در واقع علت آنرا هم وجود کریستال های کلسیم اگزالات در این سبزیجات میدانند.اما آیا این تفکر صحیح است؟

    •  در یک تحقیق تازه طی مدت معینی مقدار مشخصی از کلسیم اگزالات به گروهی از داوطلبان سالم داده شد.در مدفوع ۹۷٪ از این افراد کریستالهای کلسیم اگزالات توسط اشعه X شناسائی شد.این نتیجه خود گواه روشنی بر عدم جذب کلسیم اگزالات از این مواد به جریان خون میباشد.

     

    • در تحقیق دیگری به گروهی دیگر رژیم غذائی فاقد کلسیم اگزالات برای مدت مشخصی داده شده بود.در ادرار این افراد هم وجود کلسیم اگزالات تائید شد.

    از بررسی نتیجه این ۲ آزمایش میتوان نتیجه کلی گرفت که هر فردی بدون توجه به رژیم غذائی سرشار و یا فاقد کلسیم اگزالات.همواره این ماده را دفع میکند.در این صورت چه چیزی میتواند دلیل حذف این سبزیجات از وعده های غذائی بیماران سنگ کلیه باشد؟

     

    ۲:شیر و سایر محصولات لبنی

    بسیاری از افرادی که مبتلا به سنگ کلیه و سنگ مثانه و ... میشوند به طور جدی مصرف شیر و محصولات لبنی با این تفکر که کلسیم موجود در آنها باعث پیشرفت در بیماری میشود کنار میگذارند.

    این یک اشتباه بزرگ است.کلسیم یک ماده معدنی بسیار مفید و ضروری در بدن میباشد.کلسیم در روند کار کردن طبیعی قلب و انقباض ماهیچه های اسکلتی بدن و لخته شدن خون (در مواقع جراحت) نقشی غیر قابل انکار دارد.اگر کلسیم مورد نیاز بدن از غذاهای دریافتی بدن جذب نشود بدن مجبور به استفاده از کلسیم موجود در استخوان ها میشود.که این خود باعث تحلیل رفتن استخوان و عدم استحکام آن میشود.بنابر این عاقلانه نیست که برای پیشگیری از سنگ کلیه مصرف لبنیات را قطع کرد.

    ۳:هسته و دانه میوه ها

    عده ای از مردم معتقد هستند که خوردن دانه میوها (مانند انگور) به علت سختی که دارد باعث تحریک سنگ های مجاری ادراری میشود.

    غذائی که ما مصرف میکنیم در معده و روده به واحدهای سازنده آن تجزیه میشود.آن عناصری که بدن نیازی به آنها ندارد دفع میشوند و آنهائی که مورد نیاز بدن هستند جذب  میشوند و به جگر فرستاده میشوند.جگر اولین فیلتر بدن میباشد که در آن واکنشهای متعدد شیمیائی صورت میگیرد.بعد از آن توسط خون به قلب منتقل میشوند.از قلب این مواد به شش ها برای دریافت اکسیژن فرستاده میشوند و برای پمپاژ به قلب بر میگردند.و دوباره از آنجا بخشی از آن کلیه فرستاده میشوند و اینبار کلیه مواد اضافی را به صورت ادرار از بدن خارج میکند...

    پس چطور این امکان وجود دارد که هسته نامغذی یک میوه از این همه فیلتر بگذرد و در کلیه باقی بماند و باعث تشکیل سنگ کلیه شود؟

     

                    

                                                            اندازه یک سنگ کلیه

    ۴:خوردن خاک و گل در دوران طفولیت

    اکثر کودکان (بهتر بگم هممون) اقدام به خاک خوری میکنند که نتایج آن به صورت اسهال و یا یبوست و ... بروز پیدا میکند و نه به صورت سنگ.

    ۵:مصرف گوشت

    هیچ گواهی وجود ندارد که اثبات کند مصرف گوشت (قرمز و سفید ) باعث سنگ کلیه میشود اما در بعضی جوامع مانند ایالات متحده هنگام سنگ کلیه توصیه ای بر استفاده از این فراورده ها نمیشود.

       ۶؟آب معدنی و آبهائی که از دل کوه سرچشمه میگیرند

    این آبها دارای مقادیر بالائی از مواد معدنی هستند که به همین دلیل توسط عده ای تشدید کننده سنگ کلیه (مجاری ادراری) به حساب می آیند.اما شخصا هیچ تحقیقی که این ادعا را اثبات کند نیافتم.اگر شما اطلاعاتی دارین به من هم بگین.

    ۷:اثر چربی و فشار خون

    در این مورد هم من چیزی پیدا نکردم.مثل اینکه تعداد افرادی که دارای چربی خون و یا فشار خون بالا هستند و از انواع سنگهای مجاری ادراری رنج میبرند کم نیست ولی در مجموع نمیتوان فشار و چربی خون بالا را علتی بر تشکیل سنگ کلیه دانست.  

     سنگ کلیه یک بیماری ارثی نیز به شمار می آید و مردها چهار برابر زنان به این بیماری دچار میشوند.

    با تشکر از دکتر باپات (Bhapat)

    مشاور و متخصص بیماری های اورولوژیک



    مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin رآ، مین RaaMeen ::: یکشنبه 86/6/4::: ساعت 11:3 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<