سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانستنیهای جالب در مورد طاسی! - من و مزرعه یه عُمره...
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • ۱:طاسی چیست؟

    طاسی (Alopecia) از دست دادن و در واقع ریزش مو میباشد که بیشترین عارضه مورد توجه در پوست سر نیز میباشد.طاسی در مردها بیشتر از خانم ها شایع است.

    ۲:دلایل طاسی:

    دلایل متعددی برای ابتلا به طاسی وجود دارد که از مهمترین آنها میتوان به بالا رفتن سن .تغییرات ( مشکلات ) هورمونی .داشتن سابقه خانوادگی طاسی. سوختگی و یا زخم پوست سر اشاره کرد.از این میان شایعترین دلیل طاسی را میتوان سابقه فامیلی دانست.

    ۳:موها چگونه آسیب میبینند؟ 

    پوست سر دارای بیش از صد هزار  پیاز مو میباشدکه به طور پیوسته مو تولید میکنند.زمانی که یک مو از ریشه خود جدا میشود یک رشته موی جدید از همان ریشه شروع به رویش میکند.

    ریزش مو از زمانی شروع میشود که آنزیم ویژه ای هورمون تستسترون را به هورمون جدیدی به نام  دایهایدرو تستسترون ( DHT ) تبدیل میکند.DHT هورمونی است که  ابتدا باعث ریزش مو در قسمت جلو سر میشود و بعدها به سمت عقبتر و مرکز سر نیز سرایت میکند.البته این هورمون تاثیری بر موهای پشت سر و اطراف سر ندارد.

    ۴:انواع کچلی

    الف) ریزش مو مدل مردانه: علت این ریزش مو ژنتیک و سابقه فامیلی میباشد.

    ب) آلوپسی آرئاتا: که ریزش مو برگشت پذیر میباشد که البته ناگهانی اتفاق می افتد و گاها در قسمت ریش آقایان نیز دیده میشود.

    پ) آلوپسی سمی یا داروئی: علت آن حساسیت به بعضی داروها ( بخصوص شیمی درمانی ) و یا ابتلا به بیماری خاص میباشد.در این نوع ریزش مو موها بدون ترتیب خاصی شروع به ریزش با سرعت بالا میکنند.نمونه این ریزش موها در افراد سرطانی به وفور دیده میشود.

    ت)آلوپسی سوختگی: که همانطور که از نامش پیداست علت آن سوختگی پوست سر میباشد.البته ریزش مو به دلیل جراحت .اشعه X و سرطان پوست نیز در این حیطه قرار میگیرد. 

    ۵:درمانهای باستانی طاسی!!! :

    به طور تقریبی انسان۲۵ سال است که به طور جدی به دنبال راهی برای درمان طاسی سر میباشد.اما در مصر باستان انسانها از چربیهای جنازه مار. شیر. غاز. کرگدن. بز کوهی و ... پمادی برای این منظور بدست می آوردند. البرز پاپیروس ( ۱۵۵۳ سال قبل از میلاد مسیح ) معتقد بود که ریزش مو را میتوان با معجونی از آهن. سرب. پیاز. سنگ مرمر و عسل درمان نمود.(لازم به ذکر که این معجون خوردنی نبود.بلکه باید به سطح پوست سر مالونده میشد).

    ۶: درمانهای شرقی :

    اکثر شرقیها معتقد بودند اگر انسان سر و ته شود یعنی روی سرش بایستد بعلت افزایش جریان خون به مغز میتواند طاسی را درمان کند.هر چند چینی ها معتقد بودند پمادی از بیضه حیوانات و بعضی گیاهان میتواند طاسی را درمان کند.

    ۷: آغاز کشف و تولید داروهای موثر: 

    از دوران ما قبل تاریخ تا سال ۱۹۷۸ تقریبا درمان مطمئنی برای طاسی پیدا نشده بود.تا اینکه در این سال ماینوکسیدیل با نام تجاری رگین ( Rogain ) به عنوان یک ماده مناسب برای پیشگیری از ریزش مو معرفی شد.جالب اینجاست که این ماده به عنوان داروی فشار خون نیز تا آن موقع ( و حتی امروزه ) تجویز می شد.این اولین باری بود که یک دارو که واقعا از ریزش مو جلوگیری می کرد معرفی شد.

    ۸:جادوی داروهای مدرن :

    در سال ۱۹۹۸ تاثیر پروپشیا بر درمان ریزش مو اثبات شد.این دارو که برای درمان بیماری پروستات بزرگ استفاده میشد تاثیر چشمگیری در جلوگیری از ریزش مو و تشویق به رویش دوباره موهای از دست رفته داشت.

    ۹:کاشتن مو:

    این روش در سال ۱۹۸۰ به طور رسمی مورد استفاده قرار گرفت.در دهه گذشته این روش پیشرفت چشمگیری داشته است اما هنوز نتوانسته است یک روش کاملا بی خطر باشد.

    پی نوشتها

    ۱: مینا خانم سوال شما واضح نیست.البته من نمیدونم شایا خانم روی چه اصلی به شما گفتند شاید من جوابتونو ندم.اما من شخصا همیشه وقتی رو اختصاص به سوالات دوستان میدم و همیشه جوابی که به سوالات میدم یه جواب کاملا درست و بی درد سر است.چون من اگه جواب چیزی رو ندونم اصلا در موردش حرف نمیزنم و خیلی اوقات هم از دوستان گله داشتم که چرا وقتی کسی ازشون چیزی میپرسه با جوابای بی ربط و غیر واقعی مشکل دوستان رو چند برابر میکنند.در ضمن من در پست های قبلی عملا گفتم که دوستان هر سوالی که در مورد پونا و دانشگاهاش داشته باشن من در خدمتم.پس اصلا نیازی به خواهش کردن نیست.لطفا تمام سوالاتتون رو به صورت مفهوم به من ای میل بدین و من در کوتاهترین مدت در خدمتتون خواهم بود.

    ۲: هاپوتی عزیز همونجور که گفتی مصرف آب زیاد برای سلامتی کلیه خیلی خوبه.در واقع برای کل دستگاه ادراری خوبه.روشن نگه داشتن رنگ ادرار میتونه مهمترین مسئله در پیشگیری از بیماری های کلیه باشه که این هم به جز با مصرف مایعات امکان پذیر نیست و چه مایعی بهتر از آب.راستی امروز یه تبلیغ دیدم برای درمان شب ادراری.اگه اطلاعات خواستی خبر بده.

     ۳:خاطراتچی عزیز من مفتخرم به غلامی و زیر سایه امام رضا بودن.حیف از اینکه ۳-۴ ساله دلمونو خوش کردیم به زیارت اینترنتیش... 



    مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin رآ، مین RaaMeen ::: یکشنبه 86/6/4::: ساعت 11:4 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<