سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آیا می‌توان از ایدز رهایی یافت؟ - من و مزرعه یه عُمره...
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • ول دسامبر روز جهانی حمایت از بیماران ایدزی را گرامی میداریم

    نسخه ۵
    آیا می‌توان از ایدز رهایی یافت؟

     
    اخیرا خبری بر روی سایت‌های اینترنتی دنیا درج شد با این مضمون که یک مرد انگلیسی مبتلا به (HIV) به طور کامل عاری از ویروس شده است. سایت اینترنتی بی‌بی‌سی در مورد ماهیت ویروس (HIV) و اینکه آیا امکان رهایی از بیماری مخوف و مرگبار ناشی از آن وجود دارد یا خیر، مقاله‌ای در قالب پرسش و پاسخ در گفتگو با متخصصان برجسته دنیا منتشر کرده است که ترجمه آن در ذیل می‌آید:
    (HIV) چیست؟
    واژه (HIV) مختصر شده عبارت «Human Immunode Ficieney Virus» می‌باشد. این ویروس به تدریج سیستم ایمنی بدن را آلوده و نابود می‌کند و در نتیجه کارآیی مکانیسم حفاظتی بدن را در برابر عفونت‌ها و سرطان‌ها کاهش می‌دهد. تحت تاثیر تهاجم ویروس (HIV) شمار سلول‌های (T) افت پیدا کرده و در نتیجه سیستم ایمنی به نحو جدی ضعیف می‌باشد.
    ایدز یا «سندروم نقص ایمنی اکتسابی» واژه‌ای است بیانگر وقوع شرایطی که تحت آن دیگر سیستم ایمنی بدن فرد به دلیل سطح آ‌سیب‌های وارده توسط ویروس (HIV)، قادر به مقابله و یا کنار آمدن با بیماری نیست. در این حالت فرد در برابر ابتلا به دیگر امراض نیز آسیب‌پذیر می‌شود.
    آیا تست منفی (HIV) به معنای عدم وجود بیماری است؟
    خیر، برای کنترل سلامت افراد از نظر ابتلا به ویروس (HIV) تست‌های متعددی وجود دارد به عنوان مثال یکی از این تست‌ها تحت عنوان تست آنتی‌بادی کنترل می‌کند که آیا پاسخ ایمنی علیه ویروس در بدن شکل گرفته است یا خیر. مثبت بودن این تست معمولا بدان معناست که فرد آلوده به (HIV) شده است. البته احتمال خطا و ارائه پاسخ مثبت اشتباهی نیز در این تست وجود دارد. ردیابی موجودیت ذرات (HIV) درون خون نیز یکی دیگر از آزمایشات برای کنترل ابتلای افراد به ایدز می‌باشد.
    به گفته دکتر «دنیان پیلای»، متخصص ویروس‌شناس دانشگاه لندن، افراد با یکدیگر تفاوت دارند و هر یک به نحوی متفاوت در برابر (HIV) از خود واکنش نشان می‌دهند.

    آیا بدن می‌تواند خود را از شر ویروس (HIV) برهاند؟
    بدن مکانیسم‌های دفاعی بسیاری علیه ویروس‌ها در اختیار دارد اما در مورد (HIV) هنوز ثابت نشده که بدن بتواند خود را بطور کامل از ویروس پاک کند. در برخی بیماران (HIV) هرگز به ایدز کامل تبدیل نمی‌شود که البته یکی از امیدهای دانشمندان نیز بهره‌گیری از راز این مهم در دستیابی به تکنیکی برای مقابله با این ویروس است. معدود گزارشات حکایت گونه‌ای نیز در مورد افرادی که نوعی ایمنی در برابر (HIV) از خود نشان داده‌اند، منتشر شده با این وجود به لحاظ علمی هنوز چیزی در این خصوص اثبات نشده است.
    به گفته «دبورا جک» مدیر مرکز بین‌المللی مقابله با ایدز، ویروس (HIV) ساختاری بی‌نهایت پیچیده دارد و چگونگی عملکرد آن و نحوه واکنش بدن انسان‌ها در قبال آن همچنان در زمره ناشناخته‌های دانشمندان است.
    در قالب شگفتی‌های مشاهده شده حتی این احتمال وجود دارد که فرد در معرض (HIV) قرار گیرد اما آلوده به ویروس نشود.

    در مورد (HIV) چه می‌دانیم و علت دشوار بودن درمان آن چیست؟
    ویروس‌ها به خودی خود قادر به تولید مثل و تکثیر نیستند و نیازمند یافتن و آلوده کردن یک سلول هستند تا در قالب میزبان برایشان ایفای نقش کند و به محلی برای شکل‌گیری ویروس‌های جدید مبدل شود. پژوهشگران می‌دانند زمانی که (HIV) وارد یک سلول انسانی می‌شود، از نوعی آنزیم موسوم به «Reverse Transcriptase» برای شروع پروسه تکثیر بهره می‌برد.
    این آنزیم در واقع برای تولید یک کپی (DNA) از ماده ژنتیکی ویروس تحت عنوان (RNA) مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماده (RNA) در قالب طرحی برای تولید مولفه‌های ویروس‌های جدید ایفای نقش می‌کند.
    دانشمندان در حال بررسی شیوه‌های مختل کردن این پروسه تکثیر می‌باشند و به شواهدی نیز دست پیدا کرده‌اند مبنی بر آنکه بدن برخی افراد در مقابله با این ویروس کارآمدتر از سایرین است. به گفته دکتر «جورج کینگهورن»، متخصص (HIV) از بیمارستان هالام شایر، برخی افراد آلوده به (HIV) قادرند بدون هیچ گونه درمان آنتی وایرالی ویروس را تحت کنترل نگاه دارند.
    دانشمندان هنوز علت این مهم را درنیافته‌اند اما احتمال می‌دهند عفونت‌های شکل گرفته در بدن این افراد عمدتا از مجموعه گونه‌های طبیعی‌تر باشد که در مقایسه با دیگر اشکال (HIV) کم‌خطرترند. توضیح دیگر آنان نیز چنین است که افراد مزبور ممکن است به لحاظ ژنتیکی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده باشند که به خوبی از عهده مقابله با ویروس برآمده و پاسخ‌های ایمنی موثری نیز نسبت به سایرین از خود نشان دهند. البته در تمامی این موارد ویروس همچنان در بدن حضور دارد و در واقع حتی با وجود مصرف داروهای قوی ‌آنتی (HIV)، ویروس می‌تواند به حالت نهفته و غیرفعال در بدن باقی مانده و خود را از حملات داروها مصون نگاه دارد.
    اما به گفته متخصصان، اینکه فردی به ویروس آلوده و سپس به طور ناگهانی به طور کامل از آن پاک شود به گونه‌ای که به یک فرد «آنتی بادی نگتیو» مبدل گردد، حقیقتا نادر و غیرعادی است.

    مورد مربوط به «اندرو سیمپسون»، مرد انگلیسی که ظاهرا بدنش از عهده بیرون راندن ویروس (HIV) برآمده، به چه نحو می‌تواند دانش موجود محققان در مورد ایدز را متحول کند؟
    «سیمپسون» 25 ساله در سال 2002 پس از انجام تست‌های (HIV)، آلوده به بیماری شناخته شد اما انجام مجدد تست‌ها در اکتبر سال 2003 در کمال شگفتی دانشمندان هیچ اثری از ویروس در بدن پیدا نکرد. مشخص نیست که ‌آیا بدن وی موفق به پاکسازی خود از ویروس شده یا توضیح دیگری باید برای این مهم پیدا کرد.
    در هر حال اکنون محققان انجام آزمایشات متعددی را بروی «سیمپسون» آغاز کرده‌اند با این هدف که به تکنیک‌هایی برای درمان (HIV) دست پیدا کنند.
    بدن مکانیسم‌های دفاعی بسیاری علیه ویروس‌ها در اختیار دارد اما در مورد (HIV) هنوز ثابت نشده که بدن بتواند خود را به طور کامل از ویروس پاک کند.
    ویروس (HIV) ساختاری بی‌نهایت پیچیده دارد و چگونگی عملکرد آن و نحوه واکنش بدن انسان‌ها در قبال آن همچنان در زمره ناشناخته‌های دانشمندان است.

    جدیدترین مطالب در موردHIV بزودی به فارسی و English نمایش داده میشود.
    whats new with HIV" will be shortly monitored in English and Persian"
     
    + نوشته شده در  سه شنبه هشتم آذر 1384ساعت 7:26 بعد از ظهر  توسط رامین عمرانی


    مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin رآ، مین RaaMeen ::: یکشنبه 86/6/4::: ساعت 7:44 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<