سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بفرمائید قهوه... - من و مزرعه یه عُمره...
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • نسخه ۵۱

    بفرمائید قهوه...

    اینجا از ساعت ۱۲ شب یکشنبه پمپ بنزینها همه اعتصاب کردند و یک قطره بنزین هم پیدا نمیشه.جالب اینکه تصمیم به اعتصاب رو ساعت ۶ بعد از ظهر یکشنبه گرفتند.از قضا ما هم همون روز یکشنبه که مثلا روز تعطیلی هفتگیمون بود برای آزمایشی که مربوط به ترم آینده هست  مجبور شدیم بریم کالج.قرار بود ساعت ۸ صبح همه بچه ها کالج باشن.منم که شب خیلی دیر خوابیده بودم صبح تقریبا یک ربع دیرتر از خواب پا شدم و سریع رفتم کالج.با اینکه بنزین کم داشتم گفتم ولش کن از برگشتن بنزین میزنم.آزمایش ما هم از اون آزمایشای مزخرفی بود که به اندازه ۲ تا آزمایش طول کشید و پس از۸ساعت،ساعت ۳ بعد از ظهر تموم شد.استادمون که برای دفعه اول باهاش کلاس داشتیم، از این پسر باحالای همسن خودمون بود ( البته ۷-۸ سال بزرگتر) و آشنا از آب دراومد. قبلا یه جائی همدیگرو دیده بودیم ولی دقیقا هیچ کدوممون یادمون نمیومد.این آشنائی کذائی کار دست من داد و از بین اون همه دانشجو به من گیر ۳ پیچ داده بود که تمام کارای آزمایشو من انجام بدم.البته کارا همش در حد ۱ میلی لیتر از اون بریز و حالا ۱ میکرو لیتر از اون کم کن هم بزن بذار دم بکشه بود ولی پس از ۶-۷ ساعت هر کی باشه خسته میشه.

    خلاصه سرتونو در نیارم از برگشتن هم بیخیال بنزین شدم و گفتم شب میزنم.شب ساعت ۱۰:۳۰ با یکی از دوستام قرار داشتم .در حین رفتن دیدم تو یکی از خیابونائی که توش پمپ بنزین داشت یه طرف خیابون شده بود صف ماشین و طرف دیگش هم بقیه ماشینا به کندی حرکت میکردند.باور نمیکنین اگه بگم اون موقع شب یک صف به طول یک کیلومتر ماشین تو صف بنزین بودن.

    مسلما این وسط من یک ضد حال اساسی خوردم و بعدش از رادیو شنیدم که برای مدت نامشخصی پمپ بنزینهای شهر اعتصاب کردند. علتش هم بالاتر بودن درصد مالیات پمپ بنزینها و قیمت بالای بنزین در این ایالت نسبت به سابر هند،دستمزد پائین کارگرا و عدم برابری دخل و خرج صاحبان پمپ بنزین بود.

    **************

    فردا صبح کارت ورود به جلسه امتحانو میدادند و حتما باید میرفتم کالج و از اونجا که من وقتی سوار وسیله نقلیه عمومی میشم انگار نشستم رو صندلی میخ دار  دلو به دریا زدم و دوباره با وسیله نقلی خصوصی رفتم کالج.باور نمیکنین که چقدر خوشحال شدم وقتی یه دفه دیدم یه پمپ بنزین بازه و بلافاصله دیوانه وار رفتم توش و ۱۰ لیتر بنزین زدم و زمانی که پمپ چیه در باک رو بست و خیالم از بابته همه چی راحت شد  بهش گفتم مگه اعتصاب نکردین؟

    اونم گفت ما ۲۰۰۰ لیتر بنزین داریم و تا تموم نشه اعتصاب نمیکنیم.خلاصه که اون ضد حاله بر طرف شد و منم کارتمو گرفتم که دوستم زنگ زد و گفت که پولی که ازش طلب داشتم آمادست و میتونم ازش بگیرم.منم از خدا خواسته رفتم سر قرار و این دوست عزیز هم بعد از ۳۰ دقیقه تاخیر رسید.انگار هوا هم اعتصاب کرده بود و حتی از یه قطره بارونم خبری نبود و بدتر از اون هوای داغ و سوزانی بود که نمیدونم چرا سر و کلش وسط پائیز هند پیدا شده.بعدشم که دوستمون با صد تا میس کال رسید سر قرار سرخ شد و سفید شد و زرد شد با صدائی که شبیه به قل قل قلیون بود گفت ۳۰۰۰ روپیش کمه.

    گفتم آخه پدرت خوب مادرت خوب من  نیاز فوری که نداشتم که تو منو از ۳۰ کیلومتر اونور دنیا کشوندی اینجا بعدشم میگی پولم کامل نیست.به هر طریق نذاشتم ناراحت بشه و در عوض خودم یک سردرد جانانه بخاطر وسط آفتاب واستادن و صبحونه نخوردن گرفتم.از سر درد نمیدونستم چکار باید بکنم .خدا پدر دوست عزیزی رو بیامرزه که پیشنهاد یه فنجون قهوه به من داد و با اون سردرد زیاد وقتی قهوه رو خوردم انگار نه انگار که سردردی داشتم و من که انتظار خونه رو میکشیدم که برم بخوابم با این قهوه کاملا سر حال اومدم و انگار که تازه از خواب بیدارشدم.این حرکت زیبای این فنجون قهوه منو به اون واداشت که چند خطی در مورد قهوه و خواصش بنویسم.اینائی هم که گفتم همه مقدمه ای بر همین قضیه بود.البته ببخشید که مقدمه یه جورائی از اصل مطلب دراز تره.

    • در مورد قهوه بیشتر بدونیم

     متخصصان تغذیه مصرف کمتر از ۳۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز را مجاز می‌دانند که به ما اجازه نوشیدن چندین فنجان چای را می‌دهد.

     اگر زیاد قهوه می‌نوشید، چند فنجان آن را با چای سبز جایگزین کنید. به این ترتیب بدون افزودن خامه، شکر یا هر طعم دهنده مصنوعی دیگری، کاهش وزن محسوسی را احساس خواهید کرد.

    زنانی که در حدود ۴ تا ۷ فنجان در روز قهوه می‌نوشند در مقایسه با زنانی که قهوه نمی‌ نوشند با ۸۰ درصد افزایش خطر مرده زایی مواجه‌اند. در زنانی که بیش از ۸ لیوان قهوه در روز می‌نوشند این احتمال ۳ برابر است. کافئین موجود در قهوه رگهایی که به رحم و جنین وارد می‌شوند را بسته و محکم می‌کند و در نتیجه از رسیدن اکسیژن به جنین جلوگیری می‌شود. همچنین باعث ایجاد ضربان قلب نامنظم در جنین می‌شود که این دو از عوامل خطر زای جدی برای جنین هستند.

    نوشیدن مقدار زیاد قهوه در طی مدت بارداری احتمال اینکه بچه مرده به دنیا بیاید یا در سال اول زندگی بمیرد را افزایش می‌دهد.

    قهوه و چای می توانند برای افرادی که با مشکلاتی نظیر نوشیدن زیاد مشروبات الکلی، افزایش وزن و آهن خون بالا درگیر هستند بسیار مفید باشد.

    بهترین حرارت براى بو دادن دانه هاى قهوه،حرارت ۱۸۵ درجه سانتی گراد است و چنانچه درجه حرارت از ۲۴۰ درجه تجاوز کند، طعم و بوى آن ناپسند خواهد شد. 

    عطارها قهوه را مقوى قلب ، کلیه و مثانه میدانند.قهوه بر روى جریان خون اثر کرده،ضربان نبض و نیروى انقباضات ماهیچه هاى قلب را افزایش مى دهد. 

    تا کنون ۳۳ گونه از قهوه در دنیا شناسائی شده است.

     نتایج بدست آمده از مطالعه نزدیک به۱۰ هزار نفر طی ۱۹ سال نشان می دهد که ریسک خطرات ناشی از بیماریهای غیر ویروسی و نارسائی های کبدی در افرادی که بیش از دو فنجان چای یا قهوه در روز مصرف می کنند نصف کسانی است که تنها یک فنجان از آنها می نوشند.

    قهوه ای که صبح هنگام صرف صبحانه میل می کنید می تواند حافظه شما را تقویت کرده و شما را برای انجام فعالیت های روزانه آماده تر سازد.

    پزشکان توصیه می کنند با وجود اینکه دو فنجان قهوه می تواند حافظه کوتاه مدت شما را تقویت کند، هرگز سعی نکنید با خورد قهوه بیشتر خود را تبدیل به یک نابغه کنید. طی تحقیقاتی که دانشمندان اتریشی انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که اگر ۱۰۰ میلی گرم کافئین که معادل دو فنجان قهوه است مصرف شود، باعث افزایش بازدهی بخشی از مغز که مسئول حافظه کوتاه مدت است می شود.رابطه افزایش توانایی حافظه با مصرف قهوه بصورت خطی نیست و مصرف زیاد آن بیشتر شما را مضطرب و ناراحت می کند تا اینکه حافظه شما را تقویت کند.

    قهوه در بعضی موارد (بخصوص در زنان) میتواند میل جنسی را افزایش دهد.

    • قهوه خارج از دید سلامتی

    در ترکیه قهوه ترک معمولا  بعد از صرف غذا نوشیده می شود. از فواید آن این است که خواب را می زداید و ذهن را به حرکت در می آورد و به هضم غذا کمک می کند. قهوه در قرن دوازدهم وارد ترکیه شد و در قرن پانزدهم توسط ترکان عثمانی به اروپا شناخته شد. از بعد اجتماعی دعوت به قهوه نوشیدن، نشانه دوستی و مسافرپروری است. مثلی معروف در زبان ترکی وجود دارد که می گوید : " یک فنجان قهوه ،خاطره اش چهل سال باقی می ماند."

     

    برای زدودن لکه قهوه از روی فرش ابتدا اضافی قهوه را از روی فرش جمع کنید و بعد اسفنج را درآب و صابون فرو برده و به محل لکه بمالید ، چندبار این کار را تکرار کنید . اگر لکه پاک نشد ، می‌توانید از یک قاشق الکل و یک قاشق سرکه استفاده کنید و بر روی لکه بمالید و بعد از لکه‌زدایی کاملاً آن قسمت را آب‌کشی کنید. 

    زادگاه اولیه قهوه یمن و شمال افریقاست.بعد از آنجا به عربستان سعودى و از آنجا به هندوستان و سپس به امریکا برده شده است و اکنون بهترین نوع قهوه،قهوه برزیل مى باشد.

     در تاریخچه کشف قهوه نوشته اند که شیخ ابوالحسن در یکى از کوهستانهاى یمن صومعه اى داشت ، مریدان او به سبب شب زنده دارى زیاد و ریاضت ، خسته و کسل شده بودند و چون عده اى از آنها دانه قهوه میخوردند . کمتر مبتلا به کسالت و خستگى میشدند،این راز را به دیگران گفتند تا به گوش پیر آنها رسید. شیخ دستور داد که میوه(دانه) قهوه را در آب جوش داده بیاشامند، تا رفع ملال آنها شود و از آن تاریخ قهوه در دنیا به این صفت (ضد کسالتو خستگی) معروف شد.

    اگر بوی بدی از چاه فاضلاب استشمام میشود مقداری قهوه را در آب حل کنید و در چاه یا دریچه فاضلاب بریزید.من بارها این کار رو انجام دادم و به همه هم توصیه میکنم.

    • پی نوشتها:

    ۱:مطالبی که به رنگ قهوهای نوشته ام با دستکاری و ویرایش از سایت غدیر دریافت کردم.(با تشکر از پارسیک)

    ۲: سعی کنید قهوه رو با شیر و شکر کم بنوشید.بر خلاف عقیده مردم که اضافه کردن قهوه به شیر را زایل شدن کلسیم آن میدانند، اصاقه کردن قهوه یا کاکائو به شیر تاثیری در میزان و کیفیت کلسیم شیر نخواهد داشت.

    بی ربطیات:

    در حین آپ کردن اینقدر از قهوه خوشم اومد که تا حالا ۳ تا فنجون قهوه خوردم.



    مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin رآ، مین RaaMeen ::: یکشنبه 86/6/4::: ساعت 11:14 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<