سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند برجسته سلولهای بنیادی ایران درگذشت - من و مزرعه یه عُمره...
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • نسخه 10
                                      دانشمند برجسته سلولهای بنیادی ایران درگذشت
     
    دکتر سعید کاظمی آشتیانی دانشمند برجسته‌ای که با تلاش‌های خود ایران را در زمینه تحقیقات سلولهای بنیادی و همتاسازی در رتبه‌های نخست جهانی قرار داده بود چهارشنبه شب در اثر عارضه قلبی در بیمارستان بقیه‌الله تهران درگذشت.
    دکتر آشتیانی رییس پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی ، جنین شناس و دکترای تخصصی علوم تشریح داشت. وی از بنیان‌گذاران حرکت علمی در زمینه سلولهای بنیادی و درمانهای ناباروری در کشور بود و در ایجاد تحول علمی در کشور نقش بسیار زیادی داشته است.
    ایران درحال حاضر در زمره معدود کشورهای جهان است که موفق به دستیابی به دانش تولید، تکثیر و انجماد سلولهای بنیادی جنین انسان شده است. این سلولها در زیست شناسی تکوینی، داروسازی، طب پیوند و توسعه درمانهای جدید بسیار حیاتی به شمار می‌روند.
    دکتر آشتیانی همچنین رهبری و مدیریت یک مطالعه تحقیقاتی را به عهده داشت که طی آن قرار است تا کمتر از دو ماه دیگر دانشمندان ایرانی تولد اولین گوسفندان همتاسازی شده را در کشور جشن بگیرند. این مطالعات بازتابهای گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشته است.
    خبرگزاری آسوشیتدپرس طی گزارشی این تلاش را بخشی از برنامه‌های بلندپروازانه ایران توصیف کرد که می‌کوشد به همراه برنامه‌های فضایی و هسته‌ای به یک مرکز فناوری پیشرفته در منطقه تبدیل شود.
    در همین حال "پارک سوپیل" مدیر موسسه پزشکی ناباروری ماریا در سئول در پایتخت کره جنوبی گفت دستاورد محققان ایرانی نشان می‌دهد ایران به فناوری همتاسازی گوسفند همانند گوسفند معروف دالی دست یافته است.
    گوسفند دالی اولین گوسفند همتاسازی شده بود که در سال ‪ ۱۹۹۶‬متولد شد.
    همتاسازی حیواناتی مانند گاو و گوسفند می‌تواند به پیشرفتهایی در تحقیقات پزشکی بینجامد از جمله استفاده از حیوانات همتاسازی شده در تهیه پادتن‌های انسانی برای مبارزه با بیماریهای عفونی کاربرد دارد.
    دکتر آشتیانی هدف نهایی همتاسازی حیوانات را ایجاد زمینه برای تحقیقات جدید در ایران و آمادگی علمی برای همتاسازی درمانی مشروط بر دستیابی به توافق جهانی در این زمینه اعلام کرده بود.
    دکتر آشتیانی ‪ ۴۴‬سال سن داشت و صاحب سه فرزند بود.
    فوت این شخصیت برجسته علمی را به جامعه علمی ایران و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض میکنم. 
    + نوشته شده در  جمعه شانزدهم دی 1384ساعت 5:4 بعد از ظهر  توسط رامین عمرانی


    مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin رآ، مین RaaMeen ::: یکشنبه 86/6/4::: ساعت 7:59 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<