سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طوطی ها هم اسم دارند - من و مزرعه یه عُمره...
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  •  دانشمندان آلمانی در تحقیقی تازه به کشف جالبی در زندگی پرندگان دست یافند.  این دانشمندان با تحقیقاتی که بر روی طوطی انجام دادند به این نتیجه رسیدند که طوطی ها هم همانند انسانها برای فرزندان خود نام انتخاب میکنند و آنها را با نامهایشان صدا میزنند.

    دانشمندان رفتار شناسی دانشگاه هامبورگ اعلام کردند که با بررسی گونه ای از طوطی متعلق به  منطقه جنوب امریکا (کلمبیا) به این نتیجه رسیدند. جالب اینجاست که هر تعداد زاده جدید که متولد شود نامی جداگانه  از سایر زاده ها خواهد داشت و هیچ کدام از آنها نامی مشترک با دیگری ندارد. 

    دکتر ونکر رئیس اینستیتو جانور شناسی دانشگاه هامبورگ اعلام کرد هر چند تا به اینجا به کشف بزرگی  رسیده ایم و آنرا اثبات کرده ایم هنوز دقیقا نتوانستیم اثبات کنیم که این اسامی اسامی اکتسابی (مانند مادری که اسم فرزندش را به دلخواه مثلا علی می گذارد) می باشد یا نوعی  از نام گذاری ژنتیکی (مثل اینکه طوطی فرزندش را فرزندم و  ... می خواند) میباشد. 

    در این میان نکته جالب تر این بود که طوطی مادر طبق  یک عادت غریزی می تواند با تولید صدای خاص شبیه به گریه زاده خود را نسبت به بازگشت به آشیانه مطلع سازد. این صدا می تواند در بین هیاهو و سر و صدای سایر طوطی ها بدون مشکل به زاده منتقل شود و زاده نیز از این  فرمان تبعیت می کند.   ونکر همچنین اضافه کرد این صداهای شبیه به گریه بصورت شکسته شکسته و ممتد به  جریان می افتد و هر گریه بین ۹۰ تا ۱۲۰ میلی ثانیه طول میکشد.

                       

    چنین تحقیقاتی قبلا بر روی بسیاری از جانورن انجام شده بود و نتیجه آن در مورد میمونها و دلفین مدتها قبل به اثبات رسیده بود.



    مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin رآ، مین RaaMeen ::: یکشنبه 86/6/4::: ساعت 10:54 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<