سفارش تبلیغ
صبا ویژن
Ramin - من و مزرعه یه عُمره...
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • نسخه۲۳

    ما به نظر شما احترام میگذاریم.در نظر سنجی وبلاگ شرکت نمایید

    من امروز یک پست جدید در کنار دوستان عزیزم در وبلاگ ایروا گرفتم.بازدید از این وبلاگ که به نوعی میتونم بگم گلچین وبلگانویسان ایرانی خارج از کشور هست رو بهتون سفارش میکنم لینک این وبنوشت در پیوند های وبلاگ موجود می باشد.

     حمله آنفلانزا مرغی به ایالت مهاراشترا

    دوستان عزیز امروز باخبر شدم که آنفلانزای مرغی در هند در مرز بین ایالت مهارشترا و گوجرات مشاهده شده است.در همین راستا لازم میدونم که شرح اخبار و نکات مهم در پیشگیری رو براتون اعلام کنم.

    بمبیی: در اولین مشاهده از حصور آنفولانزای مرغی در هند کشته شدن دست کم 8 مرغ خانگی به علت این بیماری در شهر نواپور در نوار مرزی مهاراشترا و گوجرات تایید شد.در همین راستا نزدیک به 50 تا 60 هزار مرغ خانگی در این منطقه در چهار شب گذشته از بین رفتند.دولت مرکزی هند و دولت ایالت مهاراشترا تیم های ویژه ای را به محل اعزام کرده اند.وقتی برای اولین بار مشاهده شد که جمعیت زیادی از مرغهای خانگی تلف شدند نمونه هایی از آن برای تشخیص علت مرگ به ازمایشگاه های مهم و بزرگ تشخیص امراض حیوانات فرستاده شدند.در مرحله اول از ازمایشات گمان بر این بود که این پرندگان به علت بیماری مانند RD کشته شدند.اما با تایید مرگ هشت نمونه از نمونه های فرستاده شده به ازمایشگاه این اطمینان پیش آمده که علت مرگ اکثر این پرندگان می تواند آنفولانزای مرغی باشد.

     ارسال نمونه های انسانی: در ادامه مبارزه با آنفولانزای مرغی که از اولین ساعت مشاهده تلفات مرغها آغاز شده است 12 نمونه مشکوک انسانی نیز به ازمایشگاها فرستاده شده و چهار نفر نیز در بیمارستان بستری هستند.

     قرنطینه 800 هزار مرغ خانگی : تا شعاع ۵ کیلومتری از شهر 800 هزار پرنده به قرنطینه خواهند رفت و 200 هزار مرغ نیز در مقابل این بیماری واکسینه خواهند شد.

    ممنوعیت ورود :مردم تا اطلاع ثانوی حق ورود به 18 روستا در منطقه را ندارند.همچنین سازمان جهانی بهداشت(WHO) اعلام کرد که پختن کامل مرغ و تخم مرغ باعث کشتن و از بین رفتن ویروس خواهد شد. اما باید کاملا مراقب بود که در گوشت پخته شد لکه صورتی رنگ وجود نداشته باشد.توجه داشته باشید که انسان هیچگونه ایمنی در مقابل این بیماری ندارد.پس بهترین روش پیشگیری اینست که تا از بین رفتن صد در صد خطر از مصرف فراورده های طیور خودداری شود.تا کنون موردی از انتقال انسان به انسان این ویروس مشاهده نشده است.

    دوستانمون در حیدرآباد توجه داشته باشید که با توجه به هم مرزی با مهارشترا بهتر است پیشگیری از همین حالا شروع شود.دوستان عزیز در پونا و بمبیی هم مصرف گوشت مرغ و تخم مرغ را  حتی در رستورانها اکیدا قطع کنند.

    برای کسب اطلاعات بیشتر به پیوندهای روزانه وبلاگ مراجعه کنید.

    Translated by the author,Source:Sunday HERALD

    + نوشته شده در  یکشنبه سی ام بهمن 1384ساعت 1:18 بعد از ظهر  توسط رامین عمرانی 


    مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin رآ، مین RaaMeen ::: یکشنبه 86/6/4::: ساعت 8:26 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    نسخه ۲۲

     سلام دوستان عزیز

    باید خدمتتون اعلام کنم که وبلاگ بدلیل پاره ای از مشکلات شخصی تا 1 یا دو ماه دیگه دارای آپ دیت های دیر به دیر و نامنظم خواهد بود. با وجود اینکه مطالب بسیار خوبی رو برای ترجمه آماده کردم ولی به علت ذیل نمیتونم اونا رو به نمایش بذارم. 

    آنفلوانزای مرغی

     

    هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها در خصوص شیوع ویروس آنفلوآنزای مرغی در بسیاری از کشورهای جهان و هم‌چنین پاسخگو نبودن داروی گران «تامیفلو» در مقابل این ویروس، یک شرکت سازنده دستگاه‌های الکترونیکی در کره جنوبی به دنبال فروش گسترده دستگاه تهویه هوایی است که ادعا می‌شود با برخورداری از فیلتری ویژه ساخته شده از سیر، زنجبیل، فلفل و ادویه‌های مخصوص شرق آسیا می‌تواند در جلوگیری از شیوع ویروس مهلک آنفلوآنزای مرغی کارساز باشد.

    به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سخنگوی شرکت کره‌یی«ال.جی» در این خصوص گفت: این فیلتر ویژه با هدف جلوگیری از مبتلا شدن افراد به ویروس آنفلوآنزای مرغی طراحی و ساخته شده است.

    وی افزود: برای طراحی این فیلتر از نتایج چهار مطالعه علمی جداگانه استفاده شده و آزمایش‌ها و بررسی‌های اولیه نشان می‌دهند که این فیلتر در برابر ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان (H5N1) موثر است.

    به گفته دانشمندان این فیلتر ویژه آغشته به نوعی ترکیب ادویه‌یی محلی به نام «کیمیچی» است که در فرهنگ محلی کره‌جنوبی به عنوان غذایی معجزه‌آسا با خواص غذایی حیرت‌آ‌ور شناخته شده است.

    نکته جالب آن است که در زمان شیوع بیماری کشنده سارس در جنوب شرق آسیا بسیاری از مردم کره‌ معتقد بودند که خوردن غذای کیمیچی مانع از ابتلای آنها به این بیماری کشنده شده بود.

    نکات جالب 

    آیا مسافرت به مناطق دارای آنفلوانزای مرغی خطر آفرین است؟ .......................................................

    از آنجایی که انتقال موثر این ویروس به انسان در هیچ کجا مشاهده نشده است سفر به مناطقی که شیوع پراکنده یا مداوم این بیماری گزارش شده است مسافران را در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار نمی‌دهد مشروط بر آنکه فرد به بازارهای عرضه طیور زنده، مرغداری‌ها یا دیگر محیطهایی که امکان تماس با پرندگان آلوده وجود دارد نرود.

    به خاطر داشته باشیم "مانع بین گونه ها" جای خوشوقتی است
    .......................................................

    درحال حاضر ویروس اچ‪ ۵‬ان‪ ۱‬عمدتا بیماری پرندگان محسوب می‌شود، چرا که وجود مانع بین گونه‌ها مساله مهمی است، و باعث می‌شود که ویروسها به راحتی از پرندگان به انسانها منتقل نمی‌شوند.

    به گونه‌ای که امروزه با وجود ابتلا دهها میلیون قطعه پرنده در ابعاد جغرافیایی وسیع به مدت بیش از دو سال، کمتر از ‪ ۲۰۰‬مورد ابتلا انسانی در آزمایشگاههای سراسر جهان تایید شده است.

    بنابه دلایل ناشناخته‌ای بیشتر موارد در خانواده‌های روستایی و پیرامون شهرها رخ داده است که دسته‌های کوچک طیور نگهداری می‌شوند.

    بازهم بنابه دلایل ناشناخته‌ای موارد بسیار معدودی در گروههای پرخطر مانند کارگران مرغداری‌های تجاری، کارگران بازار عرضه پرندگان زنده، مسوولان جمع‌آوری و انهدام پرندگان، دامپزشکان، و کارکناب بهداشتی که بدون تجهیزات حفاظتی کافی وظیفه مراقبت از بیماران را به عهده دارند مشاهده شده است.

    نبود این امکانات علت میزان بالای ابتلا به این بیماری در جوانان و کودکانی است که پیشتر سالم بوده‌اند.

    برای تعریف بهتر شرایط تماس، رفتارها، یا عوامل ژنتیکی یا ایمنی شناسی که شانس ابتلا انسانی را بالا می‌برد باید تحقیقاتی در این زمینه انجام شود.

    از تمام ویروسهای آنفلوانزا که در پرندگان یافت می‌شود ویروس اچ‪۵‬ان‪ ۱‬به دو دلیل بیشترین نگرانی را برای سلامت انسان بوجود آورده است: ویروس اچ‪۵‬ ان‪ ۱‬بیشترین شمار مبتلایان و تلفات را در بین انسانها داشته است.

    این ویروس برخلاف دیگر انواع ویروس آنفلوانزای مرغی، از مرز بین گونه‌ها گذر کرده و دستکم در سه موقعیت در سالهای اخیر انسان را مبتلا کرده است:
    در سال ‪ ۱۹۹۷‬در هنگ کنگ( ‪ ۱۸‬مورد ابتلا و ‪ ۶‬مورد مرگ)، در هنگ کنگ در سال ‪ ۲۰۰۳(‬دو مورد ابتلا و یک مورد مرگ) ، و در شیوع اخیر که از دسامبر ‪۲۰۰۳‬ شروع شده و اولین بار ژانویه ‪ ۲۰۰۴‬شناسایی شد.

    دومین دلیل نگران‌کننده برای سلامت انسان که نگرانی بسیار بیشتری را ایجاد کرده ، آن است که ویروس اچ‪ ۵‬ان‪ ۱‬درصورت فراهم بودن شرایط کافی ویژگیهای لازم برای آغاز یک آنفلوانزای جهانگیر را بدست آورده است.

    این ویروس درحال حاضر تمامی شرایط لازم برای شروع یک بیماری جهانگیر را دارد که عبارت از" توانایی گسترش موثر و پایدار در بین انسانها است".

    درحالی که ویروس اچ‪ ۵‬ان‪ ۱‬در حال حاضر بیشترین نگرانی‌ها را ایجاد کرده است نمی‌توان احتمال جهانگیر شدن سایر ویروسهای آنفلوانزای مرغی که انسان را نیز مبتلا می‌کنند رد کرد.

    در اولین شیوع مستند اچ‪ ۵‬ان‪ ۱‬در بین انسانها که در سال ‪ ۱۹۹۷‬در هنگ کنگ رخ داد و ‪ ۱۸‬تن به این ویروس مبتلا شدند هم زمان شیوع آنفلوانزای مرغی شدید ناشی از یک ویروس مشابه دیگر در مزارع پرورش مرغ و بازار عرضه طیور زنده نیز مشاهده شد.

    مطالعات گسترده بر روی نمونه‌های انسانی ثابت کرد تماس مستقیم با پرندگان بیمار علت ابتلا انسانها بوده است.

    مطالعاتی که بر روی اعضای خانواده و تماس‌های اجتماعی بیماران ، کارکنان بهداشتی که مراقبت از این بیماران را به عهده دارند و کسانی که اقدام به جمع آوری و نابودی این پرندگان می‌کنند شواهد بسیار محدودی از انتقال این بیماری از شخص به شخص دیگر را نشان داده است.

    به دنبال نابودی پرندگان ابتلا انسانها نیز متوقف شد. در هنگ کنگ سه روز پس از نابودی کل جمعیت ‪ ۱/۵‬میلیونی پرندگان این پدیده مشاهده شد.

    برخی از کارشناسان براین باورند که اقدام موثر از بروز یک همه‌گیری جلوگیری کرد.

    چگونه انسان به بیماری مبتلا می‌شود؟
    ..................................

    تمامی شواهد موجود نشان می‌دهد تماس مستقیم با پرندگان بیمار یا تلف شده علت اصلی ابتلا انسان به ویروس اچ‪ ۵‬ان‪ ۱‬است. رفتارهای پرخطر: ذبح، پر کندن، کشتار و آماده کردن گوشت پرندگان آلوده برای مصرف مشخص شده است.

    در موارد معدودی تماس با فضولات پرندگان یک منبع آلودگی محسوب می‌شود این امر زمانی اتفاق می‌افتد که کودکان در محل‌هایی که پرندگان آزادانه در آنجا رها شده‌اند به بازی می‌پردازند.

    شناکردن در آبهایی که لاشه پرندگان آلوده در آنها انداخته شده یا آلوده به فضولات پرندگان مبتلا است دیگر منبع آلودگی انسان محسوب می‌شود. در برخی موارد محققان نتوانسته‌اند یک منبع تماس قابل قبول را شناسایی کنند و برخی عوامل محیطی ناشناخته در موارد معدودی منجر به‌ابتلا انسانها به آنفلوانزای مرغی شده است.

    هم چنین نقش احتمالی پرندگانی مانند طوطی یا استفاده از فضولات پرندگان آلوده به عنوان کود نیز در این زمینه مطرح شده است.

    به طور کل بررسی تمامی موارد تایید شده اخیر در چین، اندونزی، و ترکیه، تماس مستقیم با پرندگان آلوده را اصلی‌ترین منبع تماس با این ویروس نشان می‌دهد.

    به هنگام ارزیابی موارد احتمالی ، هنگامی که بیماری شبه آنفلوانزا به ویژه همراه با تب و علایم دستگاه تنفسی تحتانی مشاهده می‌شود و سابقه تماس نزدیک با پرندگان در منطقه‌ای که شیوع ویروس اچ‪ ۵‬ان‪ ۱‬در آنجا تایید شده است، پزشک باید به آنفلوانزای مرغی مشکوک شود.

    قرار گرفتن در محیطی که آلوده به فضولات پرندگان آلوده است دومین منبع آلودگی انسان محسوب می‌شود، هر چند کمتر رایج است. تاکنون تمام موارد ابتلا انسانها در اثر تماس با پرندگان اهلی بیمار یا تلف شده رخ نداده است.

    تحقیقات انتشار یافته در سال ‪ ۲۰۰۵‬نشان می‌دهد اردکهای اهلی می‌توانند بدون آنکه علایم بیماری را نشان دهند میزان زیادی از این ویروس خطرناک را از خود دفع کنند. سابقه مصرف خوراکی پرندگان در کشورهایی که گرفتار این بیماری شده‌اند یک عامل خطرآفرین محسوب نمی‌شود مشروط بر آنکه گوشت پرنده کاملا پخته شده باشد و فرد در آماده‌سازی گوشت دخالت نداشته باشد.

    نکات جالب از تحقیق و ترجمه خانم مریم موسوی



    مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin رآ، مین RaaMeen ::: یکشنبه 86/6/4::: ساعت 8:23 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    نسخه ۲۱

    این نسخه را با افتخار تقدیم به دکتر امیرافشین خاکی مینمایم

    عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب موفق به کسب مدال طلای ‪۲۰۰۵‬ در رشته تحقیقات علوم پزشکی از هندوستان شد.

    دکتر امیرافشین خاکی با ‪ ۳۷‬سال سن، دارای مدرک ‪ P.H.D‬در علوم تشریحی پزشکی است و از ‪ ۱۵‬سال پیش در زمینه تدریس و تحقیق در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی شمال غرب کشور فعالیت دارد.

    خاکی، در خصوص آخرین پژوهش و کسب مدال طلای خود در هندوستان گفت: اثرات میدان‌های الکترو مغناطیسی بر سلول ‪ SERTOLI‬در بیضه " اثری است که به این کشور فرستاده شده بود که توانست جایزه طلایی سال ‪ ۲۰۰۵‬میلادی را به خود اختصاص دهد.

    وی افزود: این کار بخشی از تحقیقات وی می‌باشد که از سال ‪ ۱۹۹۹‬میلادی تحت عنوان تاثیر اجتماعی میدانهای الکترو مغناطیسی روی تکامل دستگاههای تناسلی مردان و زنان آغاز کرده است.


    + نوشته شده در  دوشنبه بیست و چهارم بهمن 1384ساعت 4:22 بعد از ظهر  توسط رامین عمرانی


    مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin رآ، مین RaaMeen ::: یکشنبه 86/6/4::: ساعت 8:21 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    نسخه ۲۰

    آزمایش واکسن جدید پیشگیری از ایدز در هند

     انستیتو ملی تحقیقات و مطالعات ایدز هند واقع در شهر پونا در اولین مرحله از آزمایش واکسن جدید ایدز جذب 30 نفر داوطلب را به اتمام رسانید.این مرحله از 7 فوریه 2005 شروع شده بود.این واکسن برای اولین بار در هند به منظور مشاهده آثار و نتیجه آن بر روی انسان مورد مطالعه قرار میگیرد.این تحقیق که بوسیله مرکز بین المللی مطالعات ایدز انجام میشود توسط "شورای تحقیقات پزشکی هند" و "سازمان ملی کنترل ایدز هند" حمایت میشود.دکتر راجش پرانجیپ از محققین این پروژه در یک کنفرانس خبری در پونا اظهار داشت دقیقا در سال گذشته اولین داوطلب را جذب کردیم و دقیقا در سال بد همین روز آخرین نفر برای این تست اعلام آمادگی کرد. وی افزود تا این مرحله از پروژه کاملا منطبق میل و خواستیه گروه پیشرفت داشته است.برای تکمیل فاز اول از این آزمایش 30 نفر داوطلب به سه گروه تقسیم میشوند و به هر کدام از این سه گروه یک دوز از واکسن تزریق میشود که به صورت کم زیاد و متوسط خواهد بود.بعد از تزریق واکسن بدن این افراد توسط برد کنترل در 15 روز آینده چک خواهد شد.بعد از این مرحله نیز 13 نفر از داوطلبین تحت کنترل های بعدی قرار میگیرند که 11 نفر در کلینیک و دو نفر از طریق تلفن و یا ویزیت در منزل انجام خواهد شد.  دکتر سانجی مهندال رییس گروه تحقیق میگویدگروهی که مقدار زیاد از واکسن به ایشان تزریق شده بود اکنون توسط برد کنترل در حال معاینه هستند.این پروژه که در واقع بخشی از تحقیق بین المللی می باشد دارای سایت هایی در بلژیک و آلمان می باشد که در این مراکز قبلا همین ازمیش را بر روی 50 نفر انجام شده است.

    حشرات.انسان.سرطان

     آیا تا به حال به این مطلب اندیشیده اید که با مطالعه بر روی حشرات میتوان به مطالب ارزشمندی در مورد سرطان در انسان دست یافت.  دکتر شاشیدهاره از موسسه زیست شناسی سلولی و مولکولی در حیدر اباد هند در سری سخنرانی های سیلور جوبیلی گفت"در بررسی هایی که بر روی ژن حشرات داشتم به مطالب بسیار جالبی در مورد سرطان در انسان دست پیدا کردم"  وی افزود ژنهای مسول سرطان در انسان و حشرات مشابهند پس بنابر این مطالعه این ژنها باعث دست یابی به اطلاعات خوبی در مورد سرطان در انسان میشود.سرطان نمیتواند به علت وجود چند ژن ناشناخته در بدن گسترش پیدا کند.در واقع سرطان به علت تغییر رفتار در یک ژن ویژه بوجود می اید اما نیاز ما این است که به رابطه عمل و عکس العمل پروتین-پروتین سلولها و فعالیت این ژنها در حشرات بپردازیم تا از این طریق به ابعاد ناشناخته سرطان در انسان دست یابیم.وی همچنین اضافه کرد سه نوع ژن  Wnt.TGFb.Rasاگر مورد مطالعه  قرار بگیرند نتایج بهتری را در این زمینه به انسان میدهند این ژنها در انسان حشرات و مگس میوه مشترک است.

    Source:HERALD ترجمه از نویسنده



    مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin رآ، مین RaaMeen ::: یکشنبه 86/6/4::: ساعت 8:18 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    نسخه ۱۹

    در گفتگو با 5 پژوهشگر «موسسه رویان» تشریح شد:

     دستاوردهای مهم محققان ایرانی با بهره‌گیری از سلولهای بنیادی 
     
     
    علم بیولوژی تکوینی بنیاخته‌ها انقلابی است که در سالهای آینده عرصه جدیدی را در علم پزشکی پیش روی مردم جهان قرار خواهد داد و طب نوینی را برای جوامع ایجاد می‌کند که امیدهای زیادی را در پی دارد دستیابی به این علم در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی از جمله دستاوردهای محققان ایرانی است که به همت محققان پژوهشکده رویان در موارد متعدد به نتایج رضایت‌بخشی رسیده است.
    دکتر رضا سامانی مدیر کل روابط بین‌الملل پژوهشکده رویان، در گفتگو با خبرنگار ما با اعلام این که پژوهشکده رویان از سال 70 با هدف ارائه خدمات درمانی و آموزشی در زمینه باروری و ناباروری تاسیس شده است می‌گوید: این مرکز یکی از پژوهشکده‌های جهاد دانشگاهی است که 6 گروه پژوهشی با عنوان باروری زنان، مردان، جنین شناسی ژنتیک، اپیدمیولوژی و بهداشت باروری و سلولهای بنیادی در آن مشغول فعالیت هستند.
    این پژوهشکده تاکنون بیش از 180 مقاله در نشریات معتبر داخلی و خارجی به چاپ رسانده و حدود 374 مقاله علمی در سمینارها و کنگره‌های بین‌المللی و داخلی ارائه کرده است و 150 طرح تحقیقاتی را نیز به اجرا رسانده است.

    وی می‌افزاید: قابل ذکر است که تا دهه 60 اغلب بیماران برای درمان بیماریهای خود ناچار بودند که به خارج از کشور سفر کنند و در همین راستا بیشترین ارزی که از کشور خارج می‌شد مربوط به بیماری‌های قلبی و ناباروری بود به طوری که هر سیکل درمانی در این زمان حدود 15 هزار دلار هزینه در برداشت در حالی که تنها موفقیتی در حدود 11 درصد در انتظار فرد بود اما اکنون پس از تاسیس پژوهشکده رویان و مرکز ناباروری یزد درمان بیماران نابارور امکان‌پذیر شده است تا حدی که اعزام بیماران نابارور برای درمان به خارج از کشور با وجود این مرکز به صفر رسیده است. هم اکنون سالانه حدود 2 هزار و پانصد سیکل درمانی در مرکز رویان انجام می‌گیرد به طوری که حدود 3 میلیون دلار در سال از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود. با وصف این که موفقیت کنونی نیز حدود 40 درصد است.
    به علاوه فعالیت‌های درمانی خاصی نیز در زمینه ناباروری انجام می‌شود که در خاورمیانه جزو معدود کشورهایی هستیم که به این روشها دسترسی داریم از جمله روش آزمایش ژنتیکی قبل از لانه‌گزینی یا PGD که تنها مصر و اردن به آن دسترسی دارند و این کار در هیچ کشور دیگری شکل نگرفته است و ایران آن را انجام می‌دهد. همچنین در بسیاری از روشهای پیشرفته مانند لیزرلاپاراسکوپی جزو برترین کشورهایی هستیم که در این زمینه فعالیت می‌کنیم.

    در زمینه پژوهشی نیز از مهمترین فعالیتهای انجام شده می‌توان به تحقیق راجع به سلولهای بنیادی اشاره کرد که از 3 سال پیش که اولین، رده سلولهای بنیادی جنینی انسانی از طرف ایران به عنوان دهمین کشور دنیا ثبت شد تا به امروز نزدیک به 7 مورد انسانی و 6 لاین موشی ایجاد شده و این تحقیقات همچنان ادامه دارد و محققان کشورمان به دنبال آن هستند که این سلولها را به سایر سلولهای بدن از جمله سلولهای قلبی، سلولهای مولد انسولین، سلولهای عصبی و سلولهای کبدی و... تمایز بدهند.
    در حال حاضر فعالیت خود را برای استفاده از سلولهای بنیادی بزرگسالی و سلولهای بنیادی بند ناف متمرکز کرده‌اند. این سلولها در مغز استخوان، چشم، پوست و سایر نقاط بدن یافت می‌شوند و در حال حاضر طرحهای زیادی در زمینه قلب، چشم، عصب، سلولهای مولد انسولین از سوی محققان ما در حال انجام است. تاکنون طرح قلب و چشم با موفقیت‌های بسیار خوبی مواجه شده طرح استخوانی مرحله حیوانی خود را می‌گذراند، مهندسی بافت و طرح غضروفی نیز هنوز در مرحله آزمایشگاهی است.

    وی با بیان این که هم اکنون بانک بندناف خصوصی در کشور تشکیل شده است می‌گوید: تشکیل این بانک به پدران و مادرانی که فرزندی در راه دارند این اجازه را می‌دهد تا با مراجعه و تشکیل پرونده، پس از تولد نوزاد، خون بند ناف فرزندشان را نگهداری و به مراکز مربوطه انتقال دهند و سپس سلولهای بنیادی بندناف استخراج و ذخیره شود. این کار تماما توسط محققان ما انجام می‌شود و در سالهای آتی می‌توان از همین سلولهای بنیادی استخراج شده از بند ناف برای درمان بسیاری از بیماریهای همان فرد استفاده کرد. وی ادامه می دهد: مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی در زمان حیات خود تلاش بسیاری برای افتتاح بانک عمومی بندناف داشتند. به شیوه‌ای که در تمامی مراکزی که زایمانی صورت می‌گیرد این خون‌ها دور ریخته نشوند بلکه جمع‌آوری شده و پس از آن که (HLA)آنها مشخص شد ذخیره و در موارد ضروری برای درمان بیماریهای افراد مورد استفاده قرار داد. لازم به ذکر است که حدود 70 بیماری از طریق این سلولها قابل درمان هستند.
    با این حال دستیابی به این هدف در زمان حیات دکتر آشتیانی امکان‌پذیر نشد و ما امیدواریم که هرچه زودتر این هدف ارزشمند محقق شود. وی شکل‌گیری پژوهشکده رویان و انجام درمانهای کنونی در این مرکز را از جمله دستاوردهایی برشمرد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور به دست آمده است.

    سلولهای بنیادی و ترمیم بافت آسیب‌دیده قلب
    مهرناز نمیری پژوهشگر پژوهشکده رویان و کارشناس ارشد ایمونولوژی با بیان این که درحال حاضر شایع‌ترین علت مرگ و میر در دنیا آنفاکتوس قلبی است می‌گوید: با توجه به این که سلولهای بنیادی توانایی تکثیر بالایی داشته و قادر به تمایز با سلولهای دیگر هستند بنابراین اغلب کشورهای پیشرفته از جمله ژاپن- آمریکا- آلمان و انگلیس با استفاده از این سلولها دست به تحقیقات متعددی زده‌اند که در ایران نیز این اقدام خصوصا با هدف ترمیم ضایعات بافت قلب در حال انجام است. به طوری که هم اکنون این فعالیتها در پژوهشکده رویان و با همکاری مرکز قلب تهران دنبال می‌شود.
    وی می‌گوید: هم اکنون امکان تزریق داخل شریانی و تزریق داخلی وریدی سلولهای بنیادی نیز وجود دارد که ما در پژوهشکده رویان در طرح‌های بعدی قصد داریم از تزریق داخل شریانی نیز استفاده کنیم.
    روش تزریق سلولهای بنیادی به دلیل آن که این سلولها از خود فرد استخراج می‌شوند از مهمترین روشهای درمانی هستند و احتمال پس‌زدگی پس از تزریق در این روش صفر است.

    تمایز سلولهای بنیادی جنینی به سلولهای مولد انسولین
    هانیه جعفری، کارشناسی ارشد زیست‌شناسی سلولی و مولکولی و عضو هیئت علمی پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی در مورد این طرح توضیح می‌دهد: سلولهای بنیادی جنینی انسان در سال 1998 برای اولین بار تهیه شد و پس از آن مراکز تحقیقاتی بزرگ دنیا به سمت تمایز این سلولها به سلولهایی که عامل بسیاری از بیماریها بودند هجوم آورند. از جمله تحقیقاتی که در این زمینه انجام شد تمایز سلولهای بنیادی به سلولهای مولد انسولین بود که از سال 2000 تحقیقات در این زمینه آغاز شد و پژوهشکده رویان نیز تقریبا از 2 سال پیش تاکنون این روند را در پیش گرفته است که بررسی‌ها در دو مدل موشی و انسانی ادامه دارد.
    در حال حاضر ما با موفقیت توانسته‌ایم سلول مولد انسولین را از سلول بنیادین جنینی انسان و از سلول موشی تهیه کنیم. هم اکنون تحقیقات پژوهشگران ما بر روی موشهای دیابتی ادامه دارد. به علاوه کار بر روی پیوند سلولهای بنیادی بندناف بر روی موشهای دیابتی نیز در حال انجام است که پس از‌آن می‌توانیم میزان تمایز آنها را بسنجیم و ببینیم که آیا این سلولها قابلیت درمان موشهای دیابتی را دارند یا خیر؟ این اقدام در حال حاضر در مراحل مقدماتی است که امید می‌رود تا 3 ماه آینده به پاسخ قطعی دست یابیم.
    وی با بیان این که هم اکنون در جامعه ما 8 تا 9 درصد افراد به دیابت مبتلا هستند می‌گوید: یکی از امیدهای ما درآینده این است که با استفاده از سلولهای بندنافی که از اقوام نزدیک بیمار مانند خواهر، برادر و... استخراج می‌کنیم بتوانیم به درمان افراد دیابتی خصوصا مبتلایان به دیابت تیپ یک که عموما کودکان هستند نایل شویم. این موضوعی است که محققان سراسر دنیا نیز بدان امید بسته‌اند.

    سلولهای بنیادی و درمان بیماریهای عصبی
    «کریمی» پژوهشگر پژوهشکده رویان در مورد طرح کاربرد سلولهای بنیادی در درمان بیماریهای عصبی و ضایعات نخاعی می‌گوید: در طول 25 سال پس از انقلاب و در جریان جنگ تحمیلی بسیاری از مجروحان جنگ رزمندگانی بودند که با ضایعات نخاعی روبرو شدند و حتی در سطح جامعه نیز به دلیل بالا بودن آمار حوادث و سوانح، سالانه با تعداد زیادی از بیماران قطع نخاعی روبرو می‌شویم. این بیماران اغلب جوان و از سرمایه‌های کشور هستند درحالی که همین عارضه باعث شده تا از چرخه اقتصادی کشور دور بمانند.
    وی می‌افزاید: در حال حاضر در سطح دنیا تحقیقات گسترده‌ای در حال انجام است تا بتوان با استفاده از سلولهای بنیادی انسانی ضایعات نخاعی بیماران را درمان کرد. بررسی‌های کنونی اغلب بر روی مدلهای موشی انجام می‌شود و سعی داریم با یک دید سلولی و مولکولی فرآیند و شرایط را به شکلی بهینه کنیم که از این سلولها بتوان درآینده نه چندان دور برای پیوند به انسان استفاده کرد مدلهای موشی ما تاکنون نتایج موفقیت‌آمیزی را بدنبال داشته است.
    وی می‌افزاید: در حال حاضر در کشورهای پیشرفته که درخصوص این علم تحقیقات وسیعی انجام داده‌اند بحث پیوند سلولهای بنیادی جهت درمان ضایعات عصبی و نخاعی تنها بر روی مدلهای RaTانجام شده و هنوز درمورد انسان به پاسخ قاطع و روشنی نرسیده‌اند.

    سلولهای بنیادی و درمان عارضه‌های چشمی
    از جمله تحقیقات دیگری که پژوهشگران پژوهشکده رویان درحال انجام آن هستند کاربرد سلولهای بنیادی در درمان نارسایی‌های چشمی از جمله آسیب‌دیدگی قرنیه است.
    ابراهیمی از دیگر پژوهشگران پژوهشکده رویان در این خصوص می‌گوید: یکی از مشکلاتی که اغلب افراد در حین کار با مواد شیمیایی با آن مواجه می‌شوند صدمه دیدگی ناحیه قرنیه و از دست رفتن بخش لیمبال یا ناحیه‌ای است که سلولهای بنیادی قرنیه در آن وجود دارد، این آسیب‌دیدگی باعث می‌شود تا چشم فرد، دیگر نتواند سلولهای بنیادی را تولید و ضایعات قرنیه را برطرف کند.
    استفاده از سلولهای بنیادی برای رفع این ضایعه امروزه به عنوان یکی از موثرترین راههای درمان در دست تحقیق و بررسی است که این کار با روش پیوند سلولهای بنیادی به قسمت آسیب‌دیده چشم و ناحیه لیمبال قابل انجام است.
    یکی از مهمترین اهداف ما درحال حاضر این است که بتوانیم نارسایی‌های شبکیه چشم را نیز با استفاده از سلولهای Stemcell درمان کنیم.
    تاکنون 5 بیمار تحت پیوند سلولهای بنیادی قرار گرفته‌اند و ما منتظر هستیم که ببینیم پس از 2 سال قرنیه طبیعی ساخته خواهد شد یا خیر؟ به علاوه پژوهشگران ما در این بخش تصمیم دارند این طرح را بر روی 20 بیمار پیاده کنند تا در صورت کسب نتایج موفقیت‌آمیز بتوانیم گزارش جهانی آن را ارائه کنیم.


    اقتباس مطلب از روزنامه الکترونیکی خراسان

    + نوشته شده در  سه شنبه هجدهم بهمن 1384ساعت 12:46 بعد از ظهر  توسط رامین عمرانی


    مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin رآ، مین RaaMeen ::: یکشنبه 86/6/4::: ساعت 8:12 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    <   <<   11   12   13   14   15      >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<